اخبار عمومی

«فخرداوود» جزو کاروانسراهای زمستانی تیموریان بوده است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها: در مورد کاروانسرای فخرداوود باید گفت: دوره تیموریان را باید وارث شهرهای ویران و از رونق افتاده از عهد مغولان و ایلخانیان دانست که تمام تلاش خود را داشتند تا این شهرها به آبادانی پیش از مغولان برسانند. در واقع تیموریان را باید موجد واقعی احیای نظام پیشه‌وری، اصناف و همچنین اعتلای بازرگانی و تجارت داخلی و خارجی در شهرهای شرق ایران دانست.

کاروانسراهایی که سازنده آن تیموری‌ها هستند ویژگی‌های خاصی دارند که احتمالاً به وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن دوران بازمی‌گردد و این موارد در معماری آن‌ها مشخص است.

فعالیت‌های بازرگانی در زمان تیموریان پر رونق و شکوفا شد. همین امر باعث شد تا راه‌های تجاری بسیاری از هرات تا چین و هند کشیده شود که از میان سمرقند می‌گذشت. با انتقال پایتخت از تبریز به سمرقند، راه قدیم ابریشم از طریق خراسان به سمرقند و از آنجا به چین می‌رسید. رفت و آمد بازرگانی داخلی فلات ایران از چندین محور مانند سلطانیه، قزوین، ری و نیشابور به تبریز (پایتخت پیشین) می‌پیوست.

کاروانسرای فخر داوود یکی از این کاروانسراهای به جا مانده از دوران تیموریان در نزدیکی بینالود، در استان خراسان رضوی می‌باشد.کاروانسرای فخر داوود یکی از کاروانسراهای به جا مانده از دوره تیموریان می‌باشد. این کاروانسرا در میان راه ابریشم (نیشابور به توس) واقع شده بود و امروزه در جوار روستایی به نام فخر داوود قرار دارد. قدمت کاروانسرای فخر داوود به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد.فخر داوود، منزلی بر کناره شاهراه نیشابور به توس (جاده ابریشم) و بعد از منزل قدمگاه قرار داشته است.

فخرداوود در حدود یکصد سال پیش قلعه‌ای مستحکم با صد خانوار جمعیت بود و مهم‌ترین قسمت بنای فخرداوود کاروانسرای سرپوشیده‌ای بود که از بناهای دوره تیموری است؛ این بنا در دوره صفویه مرمت شده و در دوره قاجاریه تا سال ۱۳۰۲ هجری قمری دوباره به وسیله محمد ولی میرزا پسر فتحعلی شاه و امیرنظام الدوله تعمیر شده است.

کاروانسرای فخر داوود در حدود ۸۵۳ مترمربع گستردگی دارد و از نوع کاروانسراهای کوهستانی است.

این کاروانسرا سرپوشیده است و همین امر نشان می‌دهد فخرداوود جزو کاروانسراهای زمستانی تیموریان بوده است.

کاروانسرا در دوره صفویه و قاجار مرمت شده و همین امر باعث می‌گردد که اصالت بنا در ظاهر مشخص نباشد. در بخش بالایی کاروانسرا محل تیراندازی دیده می‌شود و در ضلع جنوبی آن اتاق‌ها و اصطلاحاً شاه‌نشین ساخته شده است. به نظر کاروانسرای فخر داوود یکی از کاروانسراهای مجلل و باشکوه دوره تیموریان بوده و در نمای بیرونی آن برج‌های دیده‌بانی نیز دیده می‌شود که امنیت مسافران و کاروانیان را تأمین می‌نمودند.

برای رفتن به کاروانسرای فخر داوود باید از بینالود به سمت روستای فخر داوود بروید. این کاروانسرا در حاشیه جاده قدیم ابریشم واقع شده و به راحتی بر روی نقشه قابل جستجو است.