اقتصادی

آمار اشتغال شش ماهه نخست امسال اعلام شد

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی شش‌ ماهه نخست سال ۵۹۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است.

به گزارش خبر فوری، در حال حاضر موضوع بیکاری به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان یکی از دغدغه‌های اساسی کشور به شمار می‌رود و در قانون اساسی، اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز از مقوله اشتغال به عنوان یکی از مهم ترین وظایف دولت‌ها یاد شده است بر همین اساس کارشناسان تاکید دارند که اشتغال باید به دغدغه همه دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی تبدیل شود.

ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تحقق اقتصاد مردمی است و پیشرفت اقتصادی اشتغال‌آفرین، پایداری اجتماعی بهتری را به همراه خواهد داشت، از این رو اتخاذ سیاست‌های مناسب با بهره‌گیری از تجارب گذشته و توجه به ظرفیت‌های کشور می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری نقش بسزایی داشته باشد.

برنامه دولت سیزدهم از ابتدای استقرار ایجاد سالانه یک میلیون شغل بوده که همه ساله در ابتدای سال برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص صورت می‌گیرد. به همین منظور وزارت کار در جهت تحرک بازار کار، رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری سامانه ملی رصد اشتغال را راه‌اندازی کرد.

محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تازه‌ترین آمار ایجاد اشتغال در شش ماهه نخست سال را اعلام کرد و گفت: طبق تعهدی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال‌ جاری داده، قرار است یک میلیون و ۸۸ هزار فرصت شغلی ایجاد شود و براساس سامانه رصد ملی اشتغال از ابتدای سال تاکنون ۵۵ درصد این هدف عملیاتی شده و ۵۹۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. سال گذشته هم تعهد شده بود که یک‌ میلیون شغل ایجاد شود که این تعهد هم اجرا شد.

وی اشاره‌ای هم به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۸ داشت و از اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در هفته‌های آینده جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی خبر داد.

آمار اشتغال شش ماهه نخست سال اعلام شد

آنطور که معاون اشتغال وزیر کار گفته از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴۰ درصد خدمات اشتغالزایی دولت درحوزه روستاها انجام گرفته و برخلاف گذشته سهم بیشتری در سیاست‌ها و خدمات به روستاییان اختصاص یافته است.

به گفته کریمی بیرانوند ۴۰ درصد اشتغال ایجاد شده بر اساس سامانه رصد ملی اشتغال مربوط به روستاها و مناطق عشایری بوده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی در دو سال گذشته اقدامات موثری صورت داده که سیاستگذاری و حفظ تعادل در بازار کار، کاهش یک درصدی میانگین نرخ بیکاری و ثبت رکورد ۸.۲ درصدی در بهار ۱۴۰۲، رشد ۲۰۰ درصدی صدور مجوزها، ایجاد ۱۶۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی و پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه نظام جامع اطلاعات بازار کار از جمله این اقدامات بوده است.

پیشتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش شدید نرخ بیکاری در ۱۸ استان کشور خبر داده و گفته بود: نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور متعادل است و با طراحی‌های صورت گرفته و سیاست‌های آمایشی تلاش می‌شود نرخ بیکاری در استان‌های دارای بیکاری بالا نیز متعادل شود.

گزارش اخیر مرکز آمار ایران نیز نشانگر بهبود و افزایش شاخص مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ و کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد بوده که طبق بررسی‌ها کمترین نرخ بیکاری در طول دو دهه گذشته بوده و نویدبخش بازگشت نیروی کار و توفیق اهداف و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال است.

به گزارش خبر فوری، سال گذشته هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون شغل با برنامه‌ریزی موثر و اقدامات صورت گرفته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محقق شد. امسال نیز وزارت کار مصمم است تا با ایجاد اشتغال بیش از یک میلیون نفر، مسیر کاهش نرخ بیکاری را هموار و بستر ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان را فراهم کند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.