اخبار عمومی

ردِ هنر لری از ماشته تا ورشو – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها: در استان لرستان صنایع‌دستی ثمره دست‌هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود با یاری تار و پود بر گلیم و جاجیم ترسیم کرده و یا با تلنگرهای چکش، آن را حک می‌کنند.

صنایع دستی لرستان در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته‌اند. بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان عبارتند از سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم. صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشو سازی، قالی، موج و گلیم بافی هستند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

حوزه صنایع دستی لرستان علیرغم ظرفیت‌های فراوان، با مشکلات زیادی مواجه است، عدم ایجاد بازارچه صنایع دستی یکی از مشکلات این بخش است، حوزه‌ای که در صورت توجه می‌تواند در راستای ایجاد اشتغال و تولید نقشی مؤثر و تأثیرگذار داشته باشد.

عرضه تولیدات صنایع دستی در «فلک الافلاک»

عباس حمزه‌ای معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان در خصوص وضعیت صنایع دستی استان از مشارکت پررنگ هنرمندان صنایع‌دستی استان در بازارچه نوروزی قلعه «فلک‌الافلاک» خرم‌آباد خبر داد، اظهار داشت: در این بازارچه ۳۰ هنرمند صنایع‌دستی در ۱۲ رشته، محصولات خود را به بازدیدکنندگان عرضه کردند.

وی اظهار کرد: پوشاک سنتی و البسه محلی لری، ماشته‌بافی، گلیم‌بافی، نقاشی روی چوب، کپوبافی، تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، گره‌چینی، پیکر تراشی، مس‌چکشی، جاجیم‌بافی، قلم‌زنی، میناکاری و نمدمالی از جمله تولیدات هنرمندان صنایع دستی لرستان در بازارچه قلعه فلک‌الافلاک بودند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان با بیان اینکه نوروز امسال فرصت بسیار خوبی برای عرضه تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی استان بود، افزود: به صورت دائم ۳۰ غرفه صنایع‌دستی با حضور هنرمندان برتر استان در بازارچه باغ «گلستان» قلعه فرهنگی، تاریخی «فلک‌الافلاک» خرم‌آباد دایر است.

حمزه‌ای، تولیدات هنرمندان استان را از لحاظ بومی بودن، کیفیت و زیبایی دارای ویژگی‌های ممتازی در سطح کشور دانست و بیان داشت: لرستان امسال با استقبال خوب مسافران و گردشگران نوروزی مواجه بود که این امر در فروش محصولات صنایع‌دستی رابطه مستقیمی داشته و موجب ترویج این هنر صنعت و همچنین رونق اقتصادی و اشتغال استان خواهد شد.

فروش ۷۰ میلیارد ریال صنایع دستی لرستان

عطا حسن پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز در سخنانی، اظهار داشت: فروش محصولات صنایع دستی لرستان از آغاز نوروز تا کنون به بیش از ۷۰ میلیارد ریال رسید و میزان فروش بازارچه صنایع دستی محوطه تاریخی باغ «گلستان» قلعه «فلک‌الافلاک» نیز حدود ۳۰ میلیارد ریال بوده است.

وی، به برپایی ۱۵ بازارچه صنایع‌دستی نوروز امسال در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد سه بازارچه تخصصی صنایع‌دستی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و ۱۲ بازارچه نوروزی صنایع دستی با همکاری شهرداری‌ها برپا شدند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، ادامه داد: این بازارچه‌ها شامل ۱۱۲ غرفه بودند که ۶۴ غرفه با همکاری شهرداری‌ها و ۴۸ غرفه نیز توسط اداره کل میراث‌فرهنگی ایجاد شدند.

حسن پور، عنوان کرد: محصولاتی که در این غرفه‌ها عرضه شدند بیشتر شامل رشته‌های گلیم‌بافی، ماشته‌بافی، البسه محلی اقوام لر، خراطی چوب، تولیدات چرمی دست‌دوز، ورشوسازی، میناکاری، نمدمالی، قلم‌زنی روی ورشو، نقاشی روی چوب، مس چکشی، چوغابافی، جاجیم‌بافی، سفال و سرامیک و… بودند.

برپایی ۱۲ بازارچه صنایع دستی در ایام نوروز

وی گفت: به منظور ترویج، معرفی و توسعه صنایع‌دستی، نوروز ۱۴۰۲ اقدام به برپایی بازارچه صنایع‌دستی در ورودی همه شهرستان‌های استان کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه هر ساله ایام نوروز فرصت بسیار خوبی است تا هنرمندان صنایع‌دستی، تولیدات خود را به گردشگران و مسافران ارائه کنند، بیان کرد: با همکاری و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌های خوبی برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شد.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

حسن پور با اشاره به دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و همچنین آب و هوای مطلوب فصل بهار در استان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود لرستان در تعطیلات رسمی همواره یکی از مقاصد اصلی مسافران و گردشگران باشد که در این راستا آمادگی لازم نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در سطح استان ۱۳ موزه باستان‌شناسی و مردم شناسی و همچنین موزه‌های تخصصی محیط‌زیست و آموزش و پرورش و ۱۲ بازارچه صنایع‌دستی، نوروز پیش رو آماده خدمات‌رسانی به مسافران بودند.

راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در دورود و ازنا

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در راستای جایگاه صنایع دستی لرستان از تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر سامان‌دهی بازارچه‌های صنایع دستی در شهرهای دورود و ازنا خبر داد.

حسن‌پور، اظهار کرد: در دیدار نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث فرهنگی مقرر شد، بازارچه دائم صنایع‌دستی با کمک شهرداری و فرمانداری در هر دو شهرستان دورود و ازنا راه‌اندازی شود.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

وی با بیان اینکه حضور هنرمندان صنایع دستی لرستان در جشنواره ملی و بین المللی به منظور معرفی هرچه بیشتر تولیدات هنرمندان استان از اولویت‌های حمایتی این اداره‌کل محسوب می‌شود، افزود: در جشنواره ایران زمین خوزستان سه هنرمند لرستانی در رشته‌های پیکرتراشی، ماشته‌بافی و سفال‌گری محصولات خود را به بازدیدکنندگان ارائه کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، تاکید کرد: صنایع‌دستی لرستان دارای کیفیت و درجه هنری ممتازی است و امیدواریم مشارکت هنرمندان ما در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی موجب توسعه و معرفی شایسته تولیدات زیبا و ارزشمند این عزیزان باشد.

راه‌اندازی کارگاه خوس‌بافی در بروجرد

حسن پور با اشاره به راه‌اندازی کارگاه خوس‌بافی در بروجرد، اظهار کرد: این کارگاه توسط زنان هنرمند در روستای «کشور» شهرستان بروجرد احداث شده است.

وی با بیان راه اندازی این کارگاه در راستای ترویج صنایع‌دستی و رونق اشتغال تأثیر بسزایی دارد، افزود: در این کارگاه حدود ۲۰ هنرجو در رشته خوس‌بافی آموزش دیده و مشغول تولیدات صنایع دستی در این رشته هستند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، بیان کرد: خوس‌بافی یکی از رشته‌های استان هرمزگان است که به خواست علاقه‌مندان این رشته به تازگی در برخی از روستاهای استان آموزش و ترویج داده می‌شود.

حسن‌پور، تاکید کرد: با وجود این کارگاه، امیدواریم سایر علاقه‌مندان به این رشته از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند و شاهد توسعه و رونق بیشتر انواع رشته‌های صنایع‌دستی در سطح استان باشیم.

درخشش هنرمندان لرستانی در هفتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر

وی در خصوص سطح کیفی و هنری آثار هنرمندان صنایع‌دستی استان از کسب دیپلم افتخار هنرمند لرستانی در بخش اصلی هفتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر طی سال گذشته خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اظهار کرد: هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

حسن پور، ادامه داد: در هفتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر، آیت گودرزی از هنرمندان صنایع‌دستی لرستان در رشته زره‌بافی موفق به کسب دیپلم افتخار این جشنواره شد.

وی بیان کرد: آیت‌اله گودرزی صنعتگر رشته زره‌بافی است که از شاخصه‌های مهم آثار او می‌توان به ریزبافت بودن تولیدات هنری این هنرمند اشاره کرد که موجب تمایز سایر تولیدات این رشته است.