اخبار جامعه

محاسبه «خط فقر مطلق» و «خط فقر شدید غذایی» در کشور/ ارائه برنامه فقرزدایی به دولت

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از محاسبه و خط فقر مطلق و خط فقر شدید/غذایی خبر داد و گفت: برنامه عملیاتی رفع فقر مطلق و فقر شدید/غذایی به دولت ارائه شده است.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با خبر فوری، ضمن بیان اینکه برنامه عملیاتی رفع فقر مطلق و فقر شدید/غذایی توسط کارشناسان وزارتخانه آماده و به دولت ارائه شده است، افزود: خط فقر مطلق و خط فقر شدید/غذایی را محاسبه و به دولت اعلام کرده‌ایم؛ برای محاسبه خط فقر از داده‌های مراکز آماری از جمله مرکز آمار ایران و بانک مرکزی استفاده شده است. همچنین کمیته امداد در کنار وزارت رفاه ، در تدوین خط فقر غذایی مشارکت داشته و در مجموع توانسته‌ایم این کار را به ثمر برسانیم.

محاسبه خط فقر «استانی»

کالا برگ، خط فقر را از بین می‌برد؟

وی در پاسخ به اینکه با اجرای طرح کالابرگ و پرداخت یارانه تشویقی آیا می‌توان افراد زیر خط فقر را پوشش داد؟ توضیح داد: یکی از اهداف اجرای طرح کالابرگ پوشش بخشی از هزینه‌های مصرفی خانوار است، اما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم با اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی صد در صد خط فقر از بین برود.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شکاف فقر، فاصله افراد را از خط فقر مطلق نشان می دهد، اما این مقدار از یک خانوار به خانوار دیگر و از یک استان به استان دیگر متفاوت خواهد بود زیرا خط فقر استانی و ملی متفاوت است، به همین دلیل ما در محاسباتمان خط فقر استانی را ملاک قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: ممکن است خط فقری که در یک کشور تعیین می شود، در کشور دیگر کمتر یا بیشتر باشد، بنابراین خط فقر در تمامی کشورها محاسبه می شود، اما یکسان نیست.

درآمد روزانه ۲.۱۵ دلار؛ متوسط خط فقر جهانی 

عسگریان با تاکید بر اینکه در حال حاضر متوسط خط فقر جهانی روزانه ۲.۱۵ دلار است گفت: ما نیز خودمان را با این آمارها و آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌دهد منطبق می‌کنیم. البته این عدد میانگین جهانی است و همانطور که اشاره کردم برای هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز رسما خط فقر کشور را اعلام می‌کند گفت: خط فقر چالش نیست چراکه در همه کشورها وجود دارد؛ افرادی در بالای این استاندارد قرار دارند و عده‌ای نیز درآمدشان پایین تر از این خط است.

تغییر تعریف رفاه و معیارهای آن در طول زمان 

معاون وزیر رفاه با تاکید بر تغییر تعریف رفاه با گذشت زمان اظهار کرد: در حال حاضر خانواده‌ای که در خانه‌اش ماشین لباسشویی نباشد یا تلویزیون خانه‌اش سیاه و سفید باشد، از رفاه نسبی برخوردار نیست این در حالی است که مثلا ۱۵ سال پیش داشتن این اقلام معیاری از رفاه خانوارها به حساب می‌آمد؛ حال ممکن است در سال‌های آتی داشتن یخچال ساید بای ساید معیاری از رفاه باشد. امروزه بسته‌های جهیزیه‌ای که برای حمایت از نیازمندان تهیه می‌شود حتما ماشین لباسشویی و تلویزیون دارند.

معاون وزیر رفاه با تاکید بر اینکه استانداردهای زندگی در حال بهبود و تغییر بوده و به تناسب همین استانداردهاست که می‌گوییم چه کسی بالا و چه کسی پایین‌تر از خط فقر است، بیان کرد: اما باید بدانیم در محاسبه خط فقر شدید /غذایی تنها به کالری مصرفی افراد توجه می شود و نه مواردی مانند داشتن یخچال. دولت باید به افراد زیر خط فقر غذایی توجه ویژه‌ای داشته باشد. طرح‌های در دست اجرای وزارتخانه اعم از طرح کالابرگ الکترونیکی، حمایت از مادران باردار و شیرده و امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال همگی بر پایه رفع فقر شدید غذایی در حال اجراست.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.