اخبار سلامت

این سبزی فصل بهار را فراموش نکنید

آفتاب‌‌نیوز :

ریواس جزو گیاهان دارویی در طب سنتی به حساب می‌آید که گیاهی صورتی رنگ است و از نظر ظاهری شبیه به کرفس است و طعم این گیاه ترش یا ملس است. ریواس دارای مواد معدنی، ویتامین‌ها، فلاونوئید‌ها و ترکیبات فنولیک است که همگی به عنوان آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شوند.

بررسی‌ها بیانگر این است که ریواس دارای ترکیباتی است که به عنوان مواد ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده شناخته می‌شوند. خواص دارویی ریواس سبب می‌شود که این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته باشد؛ همچنین نتایج برخی از مطالعات بیانگر این است که مصرف ریواس می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامتی قلب کمک کند. تانن ریواس دارای فعالیت ضد درد هستند. استفاده سنتی از ریواس برای اختلالات قاعدگی و تسکین درد قاعدگی در کتاب قانون پزشکی ابن سینا، مستند شده است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ارزش غذایی ریواس در هر ۱۰۰ گرم معادل ۲ گرم فیبر، ۴ دهم گرم پروتئین، ویتامین K، کلسیم، ویتامین C، پتاسیم و فولات است. اگرچه ریواس دارای کلسیم است، اما کلسیم موجود در ریواس به صورت «اگزالات» است؛ این شکل از کلسیم در بدن به شکل موثر جذب نمی‌شود. اگزالات موجود در ریواس ممکن است زیاد باشد به همین دلیل بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری کرد.

این احتمال وجود دارد ریواس به کنترل سطح قند خون دیابتی‌ها کمک کند. همچنین نتایج برخی از مطالعات بیانگر این است که گیاه ریواس ممکن است برای بهبود حافظه و تمرکز در افراد مفید باشد.

همچنین گیاه ریواس ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند و این ویژگی می‌تواند در کاهش خطر بروز بیماری‌های التهابی مانند آرتریت و التهاب روده موثر باشد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که گیاه ریواس ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند که می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌های عفونی مفید باشد.

صرف بیش از حد گیاه ریواس می‌تواند باعث بروز علائم ناخوشایند مانند اضطراب، بی‌خوابی، سردرد و تهوع شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد مصرف ریواس در دوران بارداری و شیردهی ممکن است برای جنین و نوزاد مضر باشد.

افرادی که دارای بیماری‌ها کبدی هستند باید در مصرف ریواس دقت کنند؛ چرا که گیاه ریواس ممکن است برای بیماران بیماری‌های کبدی خطرات جدی به همراه داشته باشد. ریواس برای بیمارانی که دارو‌های خاص مثل دارو‌های ضداضطراب، ضدافسردگی، خواب‌آور و دارو‌هایی که به طور مستقیم بر سیستم عصبی اثر می‌گذارند، مصرف می‌کنند، منع شده است.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.