اخبار فرهنگی

شهید چمران از افتخارات و پایه گذاران جبهه مقاومت است

خبر فوری/مرکزی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: سردار شهید چمران از افتخارات و پایه گذاران جبهه مقاومت است.

حجت الاسلام علی سعیدی چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ در نشست تخصصی بررسی ابعاد شخصیتی شهید چمران و نقش مقاومت در تحولات منطقه که به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت شهید چمران در سالن سلمان ساوجی ساوه برگزار شد، با بیان اینکه سردار شهید دکتر چمران پایه گذار جبهه مقاومت در منطقه است، اظهار کرد: حضور فعالانه نیروهای مقاومت در منطقه به ویژه کشورهایی همچون لبنان و فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و استکبار نتیجه اندیشه و تفکر شهید چمران است.

وی با بیان اینکه هر انقلابی برای پایداری باید پنج مرحله شامل بستری سازی، پیروزی، استقرار، استکمال و استمرار را سپری کند، تصریح کرد: تحقق این مراحل نیازمند حضور فعال نیروهای انقلاب به عنوان پشتوانه است.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه نهضت انقلاب اسلامی که توسط امام راحل پایه ریزی شد هم اکنون با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب در مرحله استمرار قرار دارد و مسیر پیشرفت را با اقتدار طی می کند، گفت: این انقلاب برای رسیدن به این مرحله در کنار هدایت های امام و رهبری شاهد حضور نیروهای مجاهد و با اخلاصی همچون شهید چمران بوده است.

وی خواستار شناساندن افکار و سیره شهید چمران به عنوان یک چهره کمتر شناخته شده شد و گفت: این شهید در دوران قبل از انقلاب نقش بسزایی در بستر سازی انقلاب در داخل ایران داشت و با حضور در مصر و لبنان توانست این نهضت را به نقاط مختلف دنیا معرفی کند.

سعیدی گفت: اقتدار منطقه ای از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در زمان حاضر است که پایه گذاری آن به دست چمران و با حضور او در کشورهای مختلف برای مقابله با استکبار صورت گرفته است.

خالد البطش عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این جلسه اظهار کرد: شهید مصطفی چمران یک قهرمان بزرگ و الگوی منحصر به فرد بود که در مسیر صحابه پیامبر از جمله سلمان فارسی حرکت کرد و برای اجرای عدالت و دفاع از محرومان در تمام نقاط زمین گام های بزرگی را برداشت.

شهید چمران از افتخارات و پایه گذاران جبهه مقاومت است

وی با بیان اینکه به نظر مردمان آزادیخواه جهان شهید چمران و حاج قاسم سلیمانی همچون شمشیری بران برای تحقق عدالت در برابر ستمگران و مستبدان زمان بودند، افزود: شهید چمران و شهید سلیمانی بر خلاف مسیر و نقشه ستمگران و مستبدان حرکت کردند و زورگویان عالم از آنان خوششان نمی آمد چراکه آنان گروه های رزمنده ای را بنا نهاده اند که تاکنون در کشورهای جبهه مقاومت برابر طاغوت ایستادگی می کنند.

البطش افزود: زمانی که مصر با صلح خود از میدان مبارزه با رژیم صهیونیستی خارج شد ایران اسلامی به عنوان بخشی از امت اسلام و نوادگان سلمان فارسی وارد گردونه مبارزه با این رژیم شد.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل با اعلام فلسطین به عنوان مشکل اول امت اسلام، نامیدن آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی به عنوان غده ای سرطانی و قرار دادن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس و دستور تشکیل سپاه قدس، نیروی جهانی را به سمت آزادسازی سرزمین های اشغالی گسیل کرد.

وی اضافه کرد: این رویه موجب راه اندازی مبارزه مردم آزادی خواه علیه استکبار و صهیونیسم شد و در نتیجه آن آمریکا و هم پیمانان آن برای مقابله با ایران و جلوگیری از امتداد نفوذ این انقلاب در کشورهای اطراف خود، جنگ را به جمهوری اسلامی تحمیل کردند.

البطش یادآور شد: اما در نهایت پیروز میدان این جنگ که جمهوری اسلامی بود دوباره مورد هجمه های دشمنان آزادی خواهی قرار گرفت و استکبار و صهیونیسم با روی کار آوردن فتنه های مذهبی، طایفه ای در منطقه، شعله ور کردن اختلاف بین امت اسلامی را دنبال کردند.

وی گفت: با حضور بزرگانی همچون شهید قاسم سلیمانی این فتنه پس از یک دهه خاموش شد و امروز شاهد هستیم که جمهوری اسلامی با انعقاد پیمان نامه های مختلف با کشورهای مختلف از جمله عربستان مسیر تقویت وحدت را در پیش گرفته و بدون شک تقویت آرمان فلسطین می تواند یکی از نتایج آن باشد.

به گزارش خبر فوری، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران هم شهید چمران را یک مبارز بین المللی و بالاتر از افراد شناخته شده در حوزه مقاومت از جمله چگوارا دانست و گفت: ناشناخته بودن این شهید در جهان یکی از نقطه های ضعف جبهه مقاومت است.

سید ناصر ابوشریف افزود: این شهید یک عاشق بود که توانست با حضور خود در لبنان مسیری ملی را ایجاد کند و هم اکنون یکی از اصلی ترین محورهای مقاومت در برای استکبار و رژیم صهیونیستی است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز گفت: شهید چمران یک عارف بود و به عنوان یک‌ مکتب می‌تواند مانند شهید سلیمانی برای ما الگو باشد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی افزود: بهره ای که شهید چمران از تحصیل علم و دانش برد این بود که محبت او در دل مخالفان استکبار نشست و با همراهی این شهید جبهه مقاومت شکل گرفت.

وی با بیان اینکه آنچه که شهید چمران را راضی می کرد کمال الهی بود، تصریح کرد: معرفت چاشنی کار شهید چمران بود. او با هجرت به نقاط مختلف از مادیات دل برید و با استقامت و مجاهدت مکتب اسلام را با همتی بزرگ در منطقه جاری و ساری کرد.

به گزارش خبر فوری، شعر خوانی شاعر آئینی صابر خراسانی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

دکتر چمران در جریان جنگ تحمیلی در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ هنگام سرکشی به یکی از مناطق جنگی در دهلاویه، مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

روستای چمران زادگاه پدری سردار شهید دکتر چمران از توابع شهر غرق آباد بخش نوبران شهرستان ساوه است.

شهید چمران از افتخارات و پایه گذاران جبهه مقاومت است

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.