اخبار فرهنگی

شهید «جانی بت اوشانا» چه آرزویی داشت؟

سیصدو چهل و پنجمین برنامه شب خاطره، امروز پنجشنبه هفتم اردیبهشت روایت‌گر اولین گروه اعزامی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در سال ۱۳۵۹ به فرماندهی شهید سرلشکر ولی‌الله فلاحی در حوزه هنری اختصاص داشت.

به گزارش خبر فوری، در این برنامه دونفر از دانشجویان افسری اعزامی سال ۱۳۵۹ خاطرات خود را بازگو کردند. همچنین تعدادی از دانشجویان حال حاضر دانشگاه امام علی (ع) مدعوین برنامه بودند.

میهمان ویژه این شب خاطره، شهید تازه تفحص شده آشوری «شهید جانی بت اوشانا» بود.

در این برنامه،نصرت‌الله عزتی از دانشجویان اعزامی سال 1359 ضمن بیان خاطراتی از روزهای اول شروع جنگ تحمیلی گفت: دانشجویان افسری اعزامی نقش زیادی در زمینگیر شدن دمشن بعثی داشتند و با تمام وجود از کیان کشور دفاع کردند.

وی افزود:متاسفانه به خاطر سیاست‌های بنی‌صدر در تضعیف ارتش از جمله کاهش دوره خدمت سربازی و و… در ابتدای جنگ مشکلات زیادی داشتیم اما جانانه در مقابل دشمن مقاومت کردیم.

شهید «جانی بت اوشانا» چه آرزویی داشت؟

در بخش دیگر برنامه،امیرسرتیپ دوم فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش اقلیت‌های مذهبی در دفاع از کشور را موثر دانست و گفت:شهید جان بت اوشانا از جمله این دلاورمردانی است که جان خود را در راه دفاع از کشور تقدیم کرد.

وی افزود:امروز پدران،مادران وخواهران ما جزو خانواده این شهید محسوب می‌شوند و روز گذشته و امروز با حضور در مراسم وداع شهید جانی بت اوشانا،این امر را ثابت کردند.

شهید «جانی بت اوشانا» چه آرزویی داشت؟

سرتیپ فولادی همچنین دراین مراسم وصیتنامه شهید جانی بت اوشانا را قرائت کرد. در بخشی از این وصیتنامه، شهید جانی بت اوشانا از برادرانش چارلی،جانسون و نیلسون خواسته است با مادرشان به گرمی رفتار کنند،حرف پدر و مادر را گوش کنند و به خوبی درس بخوانند. شهید جانی بت اوشانا در بخشی وصیتنامه‌اش آرزو کرده بود عروسی برادرانش را ببیند.

در پایان این مراسم، حاضران پیکر شهید جانی بت اوشانا را از مقابل جایگاه تا آمبولانس تشییع کردند.

مراسم تشییع پیکر شهید «جانی بت اوشانا» در روز جمعه ۸ اردیبهشت بعد از نماز جمعه تهران برگزار خواهد شد.

برنامه اختصاصی کلیسا نیز طبق آیین مذهبی آشوریان بعد از نماز جمعه در کلیسای حضرت یوسف برگزار می‌شود. سپس شهید عزیز جانی بت اوشانا برای تدفین به اسلامشهر منتقل خواهد شد.

جانی بِت اوشانا سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. این شهید در عملیات بدر(۱۳۶۳) به درجه رفیع شهادت رسید و پیکرش پس از سه دهه تفحص شد.

انتهای پیام