اقتصادی

رنو شانس زیادی ندارد – خبر فوری

اخیراً زمزمه هایی درباره بازگشت شرکت های فرانسوی رنو و پژو به ایران و همکاری آنها با رانندگان داخلی شنیده شده است. البته به نظر می رسد شرکتی که بخشی از قرارداد با رنو در ایران است (پارس خودرو) تمایل چندانی برای شروع همکاری با آن ندارد.

به گزارش خبر فوری ، پس از احیای مجدد برجام ، بار دیگر احتمال بازگشت شرکت های اتومبیل سازی خارجی که پیش از تحریم ها در ایران فعال و همکاری می کردند ، گمانه زنی شد. در همین حال شرکت فرانسوی رنو می خواهد تحریم ها را از سر گرفته و پس از بازگشت به ایران با تولیدکنندگان خودروی ایرانی فعالیت خود را از سر بگیرد.

پس از ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر و تولد برند آتلانتیس ، به نظر می رسد احتمال بازگشت پژو به ایران کاهش یافته است ، اما شایعات بازگشت رنو همچنان باقی است.

با توجه به اینکه شرکای خارجی در 16 سال گذشته تعامل زیادی با ایران نداشته اند و همکاری چندین بار قطع و قطع شده است ، بازگشت چندان منطقی به نظر نمی رسد. زیرا بعد از تحریم علیه صنعت خودروی ایران ، تولیدکنندگان خودرو و صنعت پیچیده خودرو (از جمله خودروسازان ، قطعه سازان و زنجیره های تأمین) ، فشار زیادی را در سایه تحریم ها مدیون “دست دادن” با شرکای خارجی بودند. آنها در نتیجه “تعداد زیادی اتومبیل فروخته شده به مشتریان” در “پوسته گردو” قرار گرفتند و تحت فشار بیشتری قرار گرفتند.

با این حال ، برخی از فعالان این بخش بازگشت رنو را تأیید کرده و معتقدند که رانندگان فرانسوی در سال های اخیر منتظر رفع تحریم ها برای بازگشت به ایران و از سرگیری همکاری بوده اند. البته ، به نظر می رسد که رنسانس بسیاری از واژه های “بازگشت” را پشتیبانی نمی کند زیرا آنها معتقدند که آنها ایران را کاملا رها کرده و همکاری را کنار گذاشته اند.

در واقع پس از آنكه شركت فرانسوی رنو برای دومین بار در سال 1397 تحریم ها را آغاز كرد ، توافق هسته ای لغو شد و آمریكا از برجام خارج شد ، آنها همکاری خود را با رانندگان ایرانی متوقف كردند و ایران را ترك كردند. پس از خروج رنو از ایران ، سایپا (به طور مشخص پارس خودرو) باقی ماند و بسیاری از تعهدات ال 90 و ساندرو به مشتریان فروخته شد اما قابل تحقق نبود و به مشتریان قابل ارائه نبود. بنابراین ، برای برخی از شن و ماسه ها ، این شرکت مجبور شد محصولات دیگر را جایگزین سایپا کند و تندر 90 تا آنجا که امکان تکمیل دارد ، مجوز شماره گذاری را دریافت کرده و به صاحبان آن پیشنهاد می دهد.

در ژوئیه سال گذشته وی همچنین معاون سایپا بود بادهدی توسط شرکای تجاری نکوهش شده است سایپا آن را عاملی برای ایجاد چالش جدی برای سیستم فروش دانست و تشخیص داد که شرکای تجاری ما ، علی رغم تعهدات و قراردادها ، قول های خود را شکسته و از ادامه همکاری امتناع ورزیده اند. در نتیجه ، 49000 تعهد با تأخیر برای ما انجام شد و ما مجبور شدیم سه ماشین را در تولید جایگزین کنیم. بنابراین بیش از 140 هزار دستگاه خودرو به سایپا متعهد شدند اما این موضوع ساماندهی شد و وظایف آنها به آنها محول شد.

سرانجام ، پس از مکاتبات گسترده ، ارجاع ها و مذاکرات با سازمان های مرتبط ، در نوامبر سال گذشته ، سازمان محیط زیست با شرط تغییر خودروها از مدل 99 به مدل 98 ، با شمارش و صدور مجوز از 3000 محصول خانواده رنو، ados

این مشکل همچنین با خروج پژو از ایران و پایان دادن به مشارکت و ایجاد مشکل برای ایران خودرو رخ داده است.

این در مورد کار با رانندگان خارجی است و دیگر این کار را نمی کند

در همین رابطه ، محمدرضا نجفی منش ، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن صنایع همگن ، پیشرانه و قطعه سازی ، در یک جلسه مجازی گفت که دولت باید در مورد بازگشت پژو از صنعت خودرو کناره گیری کند. و رنو به ایران. با توجه به اینکه شرکتهای فوق الذکر داوطلبانه ایران را ترک نکردند ، بازگشت رنو و پژو کار بدی نیست ، اما آنها به دلیل فشار آمریكا مجبور به قطع همکاری شدند و بر این اساس بخشی از پایتخت را ترك كردند. .

وی افزود: امروز بسیاری از شرکت های اتومبیل سازی در جهان در حال ادغام شدن هستند و با این وجود ورود پژو و رنو به ایران به معنای مشارکت با شرکت های رده سوم و چهارم در جهان است. اگر ما بتوانیم شرکت ها را متحد کنیم و مجموعه هایی را در این شرکت ایجاد کنیم ، مطمئناً به نفع صنعت خودرو عمل کرده ایم. بنابراین بهتر است با همکاری شرکای خارجی این دولت را از مدیریت خودرو دور نگه داریم. دولت فقط باید صنعت خودرو را کنترل کند.

روند کار با خارجی ها باید بررسی شود

در این نشست مجازی ، محمدرضا معتمد – مدیرعامل سابق ICAP (سرمایه گذاری مشترک بین ایران خودرو و پژو فرانسه) – اظهار داشت که در روزهای اوج صنعت خودرو ، شاهد ظرفیت خالص در بخشهای مهم هستیم که منجر به افزایش قیمت می شود. ، گفت: ما باید ظرفیت بازگشت شرکای خارجی را اندازه گیری کنیم. باید اعتراف کنیم که ماشین از یک روز به روز دیگر نیست ، اما می تواند از یک شب به شب دیگر عوارضی داشته باشد. بنابراین ، فضای صعودی همیشه فریب خورده است؛ در حالی که ما باید از این مهارت ها به درستی استفاده کنیم.

وی ضمن تأکید بر حداکثر جذب ، خاطرنشان کرد که با توجه به شرایط مجازات ، فرآیند جذب برای به حداکثر رساندن آن باید بازنگری شود. با این حال ، حجم کارهایی که در ایران پتانسیل دارند بسیار مناسب است و تنها لازم است این توانایی ها را که در اسناد برتر وجود ندارد ، پیاده سازی کنید.

فرانسوی ها شرکای خوبی نیستند

سعید مدنی ، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا نیز در مورد بازگشت رنو و پژو به ایران صحبت کرد و تأکید کرد که عادی سازی روابط در صنعت خودرو و نبود فضای رقابتی نه تنها به این صنعت کمک نمی کند ، بلکه بر آن تأثیر می گذارد. . وی گفت: ما مشکلات بیشتری خواهیم داشت ، بنابراین ما باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم. در شرایط فعلی ، حواس باید بسیار متمرکز باشد. در زمان دریافت مجازات ها ، غالباً برنامه هایی وجود دارد که پس از حذف مجازات ها فراموش می شوند و هر از گاهی می بینیم که همه دستاوردها فراموش می شوند.

وی گفت: “هنگامی كه فروش نفت كاهش یافت ، كشور به سمت برنامه ریزی جامع پیش رفت ، اما با شروع دوباره فروش نفت ، برنامه ریزی فراموش شد.” همیشه مجازات هایی وجود داشته است. بعد از انقلاب ، ما هشت سال در جنگ تحمیلی و بقیه در جنگ اقتصادی بوده ایم و ایالات متحده همیشه می خواست ایران را تحریم کند.

مدنی گفت: “تجارب خوبی در صنعت خودرو وجود داشت ، به ویژه هنگام کار با فرانسوی ها.” فرانسوی ها شرکای خوبی نیستند و فن آوری را به خوبی منتقل نمی کنند. رفتار آنها واقعی نیست و هر وقت فرصت را می بینند با ما همکاری می کنند ، در غیر این صورت همکاری را ترک نمی کنند. ما باید بتوانیم با انتقال دانش تولید خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و در سیستم عامل های داخلی کار کنیم. اکنون ما در این کار تخصص و توانایی داریم. اگر 50٪ از ظرفیت تولید خودرو در سیستم عامل داخلی باشد ، ما می توانیم در مذاکرات یک برنده داشته باشیم.

مدیرعامل سابق سایپا ضمن تأکید بر اینکه رشد بدون ارتباط با دنیا غیرممکن است ، گفت: اگر بهترین خودروها را تولید کنیم ، اما با دیگر خودروسازان دنیا رقابت نکنیم ، مثمر ثمر نخواهد بود. ما باید ارتباطات جهانی داشته باشیم ، اما همچنین باید نظارت و نظارت داشته باشیم تا شرکت ها آنچه را که می خواهند انجام ندهند.

همه اینها با تجزیه و تحلیل وب سایت کدال و آمار فروش ارائه شده توسط شرکت پارس خودرو در آوریل سال جاری پس از اتمام کلیه رونزهای دیگر سالهای گذشته (که در نیمه دوم سال 1399 و سپتامبر سال گذشته اتفاق افتاد) نشان می دهد تقریبا 326 واحد در آوریل 1400 به مشتریان تحویل داده شد ، فقط یک واحد فروخته شد.

شاید شاهد این واقعیت است که پرونده رنو در ایران بسته خواهد شد و با توجه به اینکه رنو های باقی مانده تمام شده و نزدیک به صفر فروش است ، امکان بازگشت به رنو پارس خودرو و از سرگیری تولید مجدد این محصولات کاهش می یابد ؛ بعلاوه ، در مصاحبه های شفاهی با این شرکت ، به نظر نمی رسد که وی قصد همکاری مجدد را داشته باشد.

بنابراین احتمالاً مسئله تولید است تندر ایرانی 90 مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا باید آنچه را که در جولای سال گذشته مطرح شده بود “لغو” کند.

سید جواد سلیمانی گفت: بستر طراحی شده در پژوهشگاه خودروی دانشگاه علم و صنعت بر اساس پلتفرم هسته N90 استوار است و بنابراین تولید خودروهای L90 در آن سیستم عامل از جمله سازمان توسعه و نوآوری صنایع ایران است. دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا. بررسی و پیگیری کنید. به گفته وی ، خودروی طراحی شده توسط دانشگاه علم و صنعت قرار بود در سال 2016 تولید شود ، اما وضعیت موتور و گیربکس مشخص نیست.

انتهای پیام