اخبار فرهنگی

مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را متوقف کنید

خبر فوری / اصفهان برخی از استادان و دوستداران مرمت میراث فرهنگی در استان اصفهان به دفتر اتحادیه صنایع دستی در این استان رفتند تا مرمت گنبد مسجد لطف الله شیخ را تا كنگره بررسی و حذف مرمت متوقف كنند. تردیدهای موجود

مرتضی فرشته نژاد و فریماه هوشیار ، مرمت کنندگان دو بنای تاریخی ، هوشنگ رسام و غلامرضا عنایتی ، دو هنرمند پیشکسوت کاشی ، به همراه برخی از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان و عباس شیردل اصفهان با رئیس اتحادیه صنایع دستی در ارتباط بودند. آن ، زیرا توسط همان مرمت کننده گنبد ترمیم شده است.

فریماه هوشیار ، استاد مرمت آثار تاریخی وی در این جلسه پس از بررسی اظهارات ضد و نقیض مقامات میراث فرهنگی طی دو سال گذشته در استان اصفهان در مورد این گنبد ، ابراز تاسف کرد که این اداره کل هرگز به سوالات منتقدان به طور واضح و منطقی پاسخ نداده است.

سپس خبر فوری موسوی ، یکی از دوستداران میراث فرهنگی اصفهانبه گفته فریبا خطابخش نقش جهان ، مدیر میراث جهانی ، عبدالله جبل عاملی شیخ مسئول فاز دوم مرمت گنبد لطفت الله و بهشاد حسینی و محسن نکویی مابقی پروژه را بر عهده دارند.

بعد، مرتضی فرشته نژاد ، مرمت قدیمی آثار تاریخی در استان اصفهان وی گفت: ناظر کسی نیست که از دور با دوربین به گنبد نگاه کند. ناظر باید بر حسن اجرای کار نظارت کند. من مجبور شدم از گنبد دیدن کنم ، اما آنها گفتند که این یک داربست نبوده و نمی تواند. با این حال ، حتی از راه دور نیز مشخص است که گروههای گنبدی مسجد شف لطف الله با هم آواز نمی خوانند و ترکها فاصله گرفته اند.

شیخ لطف الله در ادامه خطری را که کل مسجد را تهدید می کند ، توصیف کرد: بازاریان یک بار گفتند که آنها می خواهند در مسجد شیخ لطف الله نماز بخوانند و در حالی که در بالای مسجد بلیط می فروختند ، تصمیم گرفتند طبقه همکف را به شبستان تبدیل کنند ، اما نمی توانند شاه عباس یا استاد محمدرضا بنا را کاشی کاری کنند. بعد از ساخت مسجد شف لطف الله پایین تر؟ و یک مهد کودک بسازید؟ واضح است که آنها خواستند اما نخواستند ، زیرا مسجد لطف الله شیخ مسجدی بدون حیاط است و رطوبت آن باید از این زیرزمین عبور کند.

این استاد پیشکسوت مرمت گفت: متأسفانه ، همه مشکلات در این منطقه کور شد و دیوار ساخته شد ، و از آن زمان مسجد لطف الله شیخ مانند یک مرد با دهان و بینی بریده شده است. معروف است که او به زودی غرق خواهد شد و خواهد مرد. مشهور است که سقف این ساختمان با شکوه در حال سقوط است.

او افزود: از زمانی که آنها این حرکت اشتباه را انجام داده اند ، کاشی ها دائما ترک خورده و پوشانده شده اند. بخشی از این زیرزمین به کافه تبدیل شده و آب و فاضلاب برای این منظور حذف شده است. اگر عباس از بهشتیان زنده مانده بود و این موارد را می دید ، خود را در غم و اندوه می کشت.

فرشته نژاد خاطرنشان کرد: پروفسور محمدرضا ، معمار مسجد لطف الله از متخصصانی در زمینه های مختلف از جمله مهندسی صدا ، ساخت کاشی و … استفاده کرده و چنین شاهکاری را خلق کرده است. صدها سال پیش ، هرکدام کار خود را انجام می دادند ، اما متأسفانه امروز ، در دانشکده های معماری ، آواشناسی نیز تدریس نمی شود.

مرمت کننده بناهای تاریخی برگزاری “کنگره منتقدان مرمت” را در اسرع وقت با حضور استادان برجسته کشور برگزار کرد و کارشناسان مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله مورد بررسی کارشناسان قرار گرفتند.

عباس شیردل ، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان وی همچنین اظهار داشت وقتی از یکی از مقامات دولت اصفهان شکایت کردیم که چرا آنها با همان گنبد مرمت شروع به تعمیر شیخ لطف الله کردند ، وی گفت که بودجه نباید پس داده شود و اگر بودجه بازگردد بهتر از گوهر ترک جهان است. بگذارید اسلام نابود شود.

او به خاطر آورد: اولین درخواست مهم ما حذف عایق از زیرزمین مسجد شیخ لطف الله است تا بتواند به شکل اولیه خود برگردد. سپس یک تیم تحقیقاتی قوی وضعیت کل مسجد را بررسی کرده و راهی برای حفظ ساختمان پیدا می کنند. حضور خبرگان

نظرات هوشنگ رسام ، مرمت و بازسازی باسابقه این ملاقات نیز به همین ترتیب بود: ما به عشق تمدن و بناهای تاریخی دیدار کردیم و هیچ دشمنی با کسی نداریم. مسجد شف لطف الله موزه هنر کاشی در ایران است. ما نگران وضعیت این مسجد هستیم زیرا کار آن به متخصص واگذار نشده است.

پس از نوشتن این یادداشت ها ، نامه نامه سند اولیه توسط حاضران امضا شد تا بین قوه قضائیه و نمایندگان اصفهان به مجلس شورای اسلامی تحویل شود. در این نامه آمده است:

“برای همه روشن است که گنبد مسجد شف لطف الله اصفهان تنها بنای یادبود در جهان و انسان است و ما به عنوان متولی موظف به نگهداری آن هستیم. از روش مرمت انتقاد کنیم.

اکنون با اندوه و اندوه فراوان به اطلاع شما می رسانیم که این انتقادها راه به جایی نبرد و برخلاف وعده های مدیریت میراث فرهنگی نبود ، استادان و کارشناسان انتقادی اجازه بازدید از گنبد را ندادند ، اما امروز از قرارداد مرمت گنبد تعجب می کنیم با همان مجری سابق ؛ معلمان و کارشناسان بدون ارائه و تأیید ناظران پروژه. در این شرایط ، س isال این است:

1. اسناد مربوط به اولین ترمیم ترک (از جمله طرح تجزیه و تحلیل مسئله گنبد و آسیب شناسی ، دستورالعمل های ترمیم ، سوابق و ارزیابی از افراد اجرا شده ، گزارش های روزانه استاد راهنما ، صورتجلسه جلسه پذیرش معلم و غیره) کجاست؟ زیرا آنها از بارزترین نیازهای یک پروژه هستند.

۲. چرا قرارداد ادامه مرمت گنبد با همان مجری قبلی ساکت و بی اطلاع بوده و دلیل پافشاری پیمانکار ویژه برای مرمت چیست؟

3. چرا نقش جهان مدیر میراث جهانی عامل اصلی فسخ قرارداد است که از ارائه توضیح در مورد قرارداد جدید خودداری می کند؟

4- چرا آنها اصرار دارند که مانند گذشته ، بدون معاینه ، آزمایشات کامل و تهیه طرح ترمیم با تأیید معلمان فنی ، کار مرمت را ادامه دهند؟

5- چرا اسناد انتقال پروژه ، به ویژه اسناد مالی آن ، منتشر نمی شود؟

6. چرا منتقدان مجبور به بازدید از گنبد مسجد شیخ لطف الله نیستند؟ آیا هیچ یک از اساتید و کارشناسان مرتبط با اداره میراث فرهنگی از طریق برخی پروژه ها گاهی بیش از یک بار از گنبد بازدید کرده اند؟

ما باید به شدت هشدار دهیم که اگر مرحله دوم پروژه مرمت ، مانند فاز اول ، با این نقایص مهم انجام شود ، می توان مشکلات زیادی را در تزئین و ساخت شکستگی کاشی ها و ساخت این گنبد خاص در مشاهده کرد. آینده. تعمیر و جبران آن به هزینه های بسیار بالایی نیاز دارد. این هدر دادن خزانه داری و تقریباً دوباره است.

بنابراین ، ما از مقامات ، به ویژه مقامات قضایی و اعضای هیئت مشورتی اسلامی ، می خواهیم پاسخ این س questionsالات را برای جلوگیری از کار مرمت روشن کنند و همه جوانب این پروژه ، به ویژه مبادلات مالی آن را روشن کنند و این را رد کنند. “این برای همیشه آسیب خواهد دید و اعتبار این استان و کشور بیشتر آسیب خواهد دید.”

انتهای پیام