اقتصادی

ورود جدی مراکز تحقیقاتی به عرصه روش‌های نوین آبزی‌پروری

خبر فوری/ خوزستان معاون آبزی پروری ایران گفت: در معاونت توسعه فرصتی برای آزمایش وجود ندارد و تقاضا برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در زمینه روش های نوین آبزی پروری مطابق با استانداردهای جهانی است.

مرتضی افراسیابی در سفر به استان خوزستان در هفته پژوهش با اساتید دانشکده دامپزشکی اههیداز دانشگاه شهید چمران، رشد و توسعه شیلات کشور را ناشی از تلاش و همکاری تحقیقاتی دانست. و گفت: وضعیت مطلوب فعلی صید در کشور امکان پذیر نبوده است.

به گزارش خبر فوری، «برنامه تحول شیلات دولت جدید که توسط دولت جدید طراحی شد، برنامه ای بسیار جاه طلبانه و جهشی است، اما یک بار برای همیشه محقق می شود و شرایط یکی از آنهاست. و توسعه دارای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است که به آنها در دستیابی به این اهداف کمک می کند.

افراسیابی سهم تولید آبزیان در تولید شیلات سراسر کشور را 45 درصد بین 550 تا 560 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: در پایان برنامه هفتم توسعه در برنامه تحول وزیر جهاد کشاورزی، این رقم افزایش 1.6 برابری 3 میلیون تنی دریافت خواهد کرد.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: از سوی دیگر ذخایر آب به میزان قابل توجهی رو به کاهش است و هم اکنون 55 درصد از تولیدات شیلاتی کشور در بخش دریایی و 45 درصد در بخش آبزی پروری و در پایان است. این ارقام نیز معکوس خواهند شد.

وی تغییر رویکرد فعالیت های آبزی پروری را یکی از مهمترین برنامه های شیلات ایران دانست و گفت: در طرح تحول پیش بینی شده از تمام ظرفیت آب شیرین استفاده شده است و منبع جدیدی به نام آب شیرین نخواهیم داشت و بخش بزرگی از آن است. فعالیت های شیلات در بهره وری و آبزی پروری و مبتنی بر طراحی روش های نوین پرورش در قفس (توسعه مبتنی بر دریا) است.

افراسیابی تولید بین 400 تا 600 هزار تن پرورش ماهی در قفس را پیش بینی کرد: طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر کشور بیش از 4.5 تا 5 میلیون تن ماهی در قفس تولید می کند.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور با اشاره به خشکسالی، تنش و محدودیت آبی در برخی استان های مرکزی و کویری، حجم بالای آب های نامتعارف، شوری و شوری را تهدیدی جدی برای منابع آبی کشور عنوان کرد. در جامعه می تواند فرصتی ارزشمند برای تنوع در آبزی پروری از جمله پرورش ماهی تیلاپیا باشد.

وی گفت: کشت ماهی تیلاپیا در دستیابی به این چشم انداز بسیار موثر است.

افراسیابی تصریح کرد: در حوزه توسعه فرصتی برای آزمایش وجود ندارد و خواسته ما از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی این است که به صورت جدی وارد حوزه روش های نوین آبزی پروری مطابق با استانداردهای جهانی صادرات و مهندسی مجدد سازه ها شویم.

وی با بیان اینکه خوزستان مجموعه ای از گونه ها و فعالیت های آبزی پروری است، تاکید کرد: مراکز علمی پژوهشی باید رویکرد خود به آبزی پروری را از سنتی به صنعتی و مدرن تغییر دهند تا کمترین ریسک را تولید کنند.

انتهای پیام/