اخبار جامعه

رمزگشایی از ماجرای دلبستگی گرگ‌ها به انسان‌ها

به گزارش خبرگزاری خبر فوری، مجله Ecology and Evolution در گزارشی اعلام کرده است که گرگ ها نیز در بسیاری از موارد با انسان ارتباط دارند.

محققان دانشگاه استکهلم سوئد آزمایش‌های رفتاری را روی 10 گرگ و 12 سگ انجام دادند تا به طور خاص رفتارهای دلبستگی تاریک سگ‌سانان، زیرگروهی از سگ‌سانان (و حیواناتی مانند سگ‌های خانگی، گرگ‌ها، کایوت‌ها و روباه‌ها) را تعیین کنند. شغال ها، دینگوها و بسیاری دیگر از گونه های پستاندار سگ موجود و منقرض شده) طراحی شد.

بیشتر بخوانید:

در آن آزمایش، گرگ‌های ۲۳ هفته‌ای به‌طور خودجوش یک فرد آشنا را از غریبه تشخیص دادند و سگ‌ها نیز رفتار مشابهی داشتند و در واقع با افراد آشنا که وابسته‌تر بودند، رفتار نزدیک‌تر و نزدیک‌تری داشتند. علاوه بر این، حضور یک فرد آشنا برای گرگ ها به عنوان یک بافر استرس اجتماعی عمل می کرد و آنها را در موقعیت های استرس زا آرام می کرد.

این یافته‌ها بر اساس مجموعه‌ای از شواهد است که با این فرضیه که سگ‌ها پس از اهلی شدن توسط انسان در 15000 سال پیش، توانایی پیوند با انسان‌ها را توسعه دادند، در تضاد است.

دکتر کریستینا هانسویت، دکترای اخلاق در دانشگاه استکهلم، سوئد، گفت: “ما معتقدیم که نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد. با مطالعات قبلی که به سوالات ما کمک زیادی کرده است، من معتقدم که اکنون زمان مناسبی است. برای بررسی اینکه آیا تغییراتی در رفتار دلبستگی گرگ نسبت به انسان به دلیل فشارهای انتخاب اولیه وجود دارد یا خیر، فکر می کنند که می تواند یک هدف بالقوه باشد. آنها در طول اهلی کردن سگ ها استفاده می شوند.

رمزگشایی از داستان دلبستگی گرگ ها به انسان

دکتر هانسن علاقه زیادی به درک اینکه اهلی کردن چگونه بر رفتار حیوانات تأثیر می گذارد بسیار علاقه مند است. برای بررسی این موضوع، او و اعضای تیمش از ده روزگی توله سگ گرگ و سگ بزرگ کردند و آنها را تحت آزمایش های رفتاری مختلف قرار دادند. در یکی از این آزمایشات فردی آشنا و ناآشنا به تناوب وارد اتاق آزمایش شدند تا شرایط عجیب و استرس زا را برای حیوان ایجاد کنند.

راز پنهان این آزمون که در اصل برای ارزیابی دلبستگی در کودکان انسان ایجاد شد، تحریک رفتارهای دلبستگی از جمله جستجو و نزدیک شدن به افراد با ایجاد محیطی ناپایدار بود.

در واقع آنچه محققان در این آزمایش عجیب به دنبال آن بودند این بود که آیا گرگ ها و سگ ها می توانند یک فرد آشنا را از یک غریبه تشخیص دهند؟ آیا به یک فرد آشنا بیشتر از غریبه محبت نشان می دهند و زمان بیشتری را صرف احوالپرسی و ارتباط فیزیکی با او می کنند یا خیر؟ اگر سگ ها و گرگ ها رفتاری مشابه و یکسان داشته باشند، به این معنی است که این توانایی منحصر به سگ نیست و به طور خاص فقط در سگ ها تکامل نیافته است.

بیشتر بخوانید:

دکتر هانسن می گوید: «این دقیقاً همان چیزی است که ما دیدیم. کاملاً واضح است که گرگ ها مانند سگ ها افراد آشنا را به غریبه ها ترجیح می دهند. اما وقتی سگ تحت تأثیر شرایط آزمایشی قرار نگرفت، جالب تر بود، گرگ بود. آنها در اتاق آزمایش بودند. اما نکته قابل توجه این بود که وقتی یک فرد آشنا یا فردی که تمام عمر با گرگ ها بوده است دوباره وارد اتاق آزمایش شد، از راه رفتن منصرف شد. این بدان معنی است که آشنایی به عنوان یک سپر و محافظ در برابر استرس اجتماعی برای گرگ ها عمل می کند. من شک دارم که این تا به حال در گرگ ها مطالعه شده باشد. و این یک ارتباط قوی بین حیوانات و افراد آشنا ایجاد می کند.

دکتر هانسن خاطرنشان کرد که شباهت‌های بین سگ‌ها و گرگ‌ها به ما چیزهای مهمی را در مورد منشأ رفتاری که در سگ‌ها می‌بینیم به ما می‌گوید. البته ممکن است برای برخی تعجب آور باشد که گرگ ها می توانند از این طریق با مردم ارتباط برقرار کنند، اما به گفته دکتر هانسن، در نگاهی به گذشته، منطقی به نظر می رسد: «گرگ هایی که وابستگی و وابستگی انسان محور نشان می دهند ممکن است بیشتر سگ ها را انتخاب کنند. مراحل اولیه اهلی شدن.»

دکتر هانسن اکنون در حال تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول سه سال است تا درباره تفاوت‌های رفتاری و شباهت‌های تیمش و گرگ‌ها و سگ‌هایی که در شرایط مشابه بزرگ شده‌اند، اطلاعات بیشتری کسب کند.

5858