اخبار فرهنگی

مشهد گردشگر ندارد بلکه زائر و مجاور دارد/حق ندارید بابت درجه‌بندی هتل‌ها کرایه بگیرید

خبر فوری/ خراسان رضوی امام جمعه مشهد گفت: تفاوت کامل مشهد با سایر شهرها این است که گردشگر و شهروندی ندارد. مشهد زائر و ساکن دارد. گردشگری با شهرهای دارای مراکز تفریحی و میراث فرهنگی مرتبط است. مشهد جای این چیزها نیست. به همین دلیل در مشهد گردشگر نداریم.

امروز بیست و چهارم شهریور ماه آیت الله سید احمد علم المهدی در همایش «امام مهربانی» که در مجتمع آیه های مشهد با حضور 1500 نفر از هواداران در جوار حرم الرضا (ع) برگزار شد. ، از شورای شهر مشهد و مدیریت شهری تشکر کرد. معتقدم با طرح ها و برنامه های خود در عرصه خدمت رسانی به زائران پیشگام شده است هرچند اولین و تنها وظیفه این سازمان خدمت به شهروندان است. و اهالی شهر اما با توجه به تدبیر شهردار مشهد و سیاست های اعضای شورای شهر، این سازمان به عنوان سازمانی برای خدمت رسانی به زائران برنامه های متعددی دارد.

وی افزود: پیش از این وقتی صحبت از شهرداری و نهادهای وابسته به آن می شد، برنامه ها و خدمات شهری ارائه شده از سوی این سازمان به ذهن خطور می کرد و نقش اصلی آن در مدیریت شهرسازی خلاصه می شد، اما امروز شهرداری و مدیریت شهری . مشهد خادمی امام رضا (ع) یکی از نقش های اصلی اوست.

امام جمعه مشهد خطاب به خادمان منطقه شرکت کننده در این همایش گفت: افتخار شما به عنوان خادم امام رضا(ع) حفظ جان و آخرت است که پیشه و پیشه شماست. امروز برای خدمات ارزنده ای که این موسسه برای پذیرایی از زائران ارائه می دهد این افتخار نصیب شما گردیده است.

وی خطاب به خادمان اطراف خود ادامه داد: در هر مقامی که باشید اگر با اخلاص به زائران امام رضا(ع) خدمت کنید همکار امام خواهید شد. در میان همه ائمه (ع) فقط از امام هشتم به عنوان امام رئوف یاد شده است. رافت امام رضا (ع) از پذیرایی از زائرین و خدمت رسانی به آنان بسیار قدردانی کرد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: ما نمی توانیم در این شهر ادعای تقرب به امام رضا (ع) داشته باشیم و در عین حال خدمتی هم به آن حضرت نداشته باشیم. اگر کسی در این شهر نزدیک است، از زائران به نحو شایسته پذیرایی و خدمت کند.

مشهد شهر امام رضا (ع) است و ساکنان آن شهروند نیستند بلکه ساکن، ساکن یا مستأجر امام رضا (ع) محسوب می شوند.

وی افزود: ما حتی در مشهد شهروند نداریم. هیچکس نمی تواند در این شهر ادعای شهروندی کند. مشهد شهر امام رضا (علیه السلام) است و هرکس در این شهر زندگی کند، ساکن، ساکن یا مستأجر امام رضا (ع) محسوب می شود. اولین کسی که این شهر را بنا کرد امام رضا (ع) است. قبل از امام رضا (ع) در اینجا 2 روستا به نام های نوغان و سناباد و بین این 2 روستا باغی به نام حمید بن قحطبه وجود داشت. 8. امام از صحرا وارد نیشابور شد و از نیشابور به خلج و از آنجا به جاده سرخس و سپس مرو رفت. این باغ هنگام عبور از خلج به فرخس مورد توجه امام قرار گرفت.

علم الهادی بیان کرد: در وسط این باغ گنبدی قرار داشت که در آن زمان به گنبد هارونیه معروف بود، اما در اصل این گنبد متعلق به ذوالقرنین بود. حضرت هنگام عبور از این باغ آن را خرید. سپس از آنجا به فرخس و از آنجا به مرو رفتند; از این رو این شهر توسط امام رضا (ع) تأسیس شد و شهر متعلق به امام رضا (ع) است. این باغ از شمال سن‌الانگلب تا مسجد گوهرشاد امتداد داشت. پس هر چه بر آن افزوده شود از آن امام رضا (علیه السلام) است و آنچه این شهر توسعه می دهد همچنان شهر امام رضا (علیه السلام) است.

وی گفت: به مدیر کل خراسان رضوی گفته ام حق ندارند از مسافران رتبه هتل بگیرند. اینجا مال امام رضا علیه السلام است و مسافر مهمان اوست. تاکید کردم فقط حق خدمت می توانید دریافت کنید نه حق اقامت. وقتی ملک و زمین مال امام رضا (ع) است نمی توانید اجاره بگیرید. شما در ملک امام رضا (ع) ساختمان ساخته اید اما مالک زمین نیستید. شما فقط مستاجر امام شده اید و حق ندارید از مردم به عنوان مسکن پول بگیرید. فقط تحت مدیریت خدمات می توانید نرخ مهمان را دریافت کنید.

امام جمعه مشهد افزود: پاکبانه ای که در مشهد کار می کند با پاکبانای شهرهای دیگر متفاوت است. او نظافتچی شهر نیست. رضا پاک کننده امام (علیه السلام) است. رانندگان اتوبوس هم میهمانان امام رضا (ع) را جابه جا می کنند و کار معمولی ندارند. در واقع شما راهنمای امام رضا (علیه السلام) شده اید و میهمانان او را حمل کرده اید که این بالاترین رتبه و مقامی است که به شما داده شده است. امیدوارم مدیریت شهری تمام ابتکارات خود را بر محور خدمت به امام رضا (ع) قرار دهد.

علم الهادی یادآور شد: با زائران امام هشتم(ع) معامله نکنید. کرایه تاکسی در ایام زیارت دو برابر می شود. امام رضا (علیه السلام) از این جهت عصبانی شد. یک نفر در این پیام رسان زیارتی می تواند چهار پنج میلیون بیشتر درآمد داشته باشد، اما وقتی شب به خانه می رود باید 6 میلیون برای همسرش خرج کند چون او مریض است و او را به بیمارستان رسانده است. اگر امام رضا (علیه السلام) با کسی قهر کند، همین می شود. چون امام رضا علیه السلام رئوف است بر هر کس که این امور را رعایت نکند عصبانی می شود. اگر در این زیارت بازار گرمی راه اندازی کنید، امام رضا (ع) از آن جلوگیری می کند و درآمدی که بابت آن به دست آورده اید، تحت تأثیر نامطلوب قرار می گیرد.

وی افزود: در مأموریت زیارتی باید بیشتر خدمت کرد تا کسب درآمد بیشتر. اگر مشکلی دارید، مشکلتان را به امام رضا (ع) بگویید تا حل شود. مشکل اقتصادی نه تنها با اخراج زائران امام رضا(ع) حل نمی شود، بلکه تشدید می شود. فرهنگ مهمان نوازی با یک باور شروع می شود. باید باور کرد که رضا خادم و راهنما و تطهیر کننده امام (ع) است.

انتهای پیام