اخبار فرهنگی

پرتره‌ای از دختر نابینا که فعال محیط زیستی است!

به گزارش خبرگزاری خبر فوری، مستند «حصیر» به کارگردانی نسیم سهیلی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب (پنجشنبه 16 مهرماه) از شبکه مستند پخش می شود.

سهیلی در خصوص موضوع این مستند گفت: این مستند پرتره ای از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خانم سیما رئیسی است که با وجود محدودیت های جسمانی در منطقه چابهار بسیار فعال است. در سن 18 سالگی به دلیل بیماری مادرزادی بینایی خود را از دست داد، اما با عزمی راسخ در خانه ماند و تا مقطع دکتری در رشته علوم سیاسی به تحصیل ادامه داد.

وی ادامه داد: فعالیت های مهم حفاظت از محیط زیست را انجام می دهد که در مستند «مت» به تصویر کشیدیم. او عاشق طبیعت است و قبل از نابینا شدن رابطه خوبی با طبیعت داشت. اما پس از نابینایی تصمیم می گیرد زباله های اطراف ساحل چابهار را جمع آوری کند. همانطور که می دانید چابهار یک منطقه توریستی است و به همین دلیل تردد در آن بسیار زیاد است. ابتدا به تنهایی این کار را انجام می دهد، اما آرام آرام گروهی ایجاد می شود که فعالیت های محیطی انجام می دهد.

سهیلی درباره ایده خود برای انجام چنین کاری گفت: من به شخصه دغدغه محیط زیست را دارم و زمانی که متوجه فعالیت او برای حفاظت از محیط زیست در منطقه چابهار شدم به ساخت مستندی درباره او علاقه مند شدم. وقتی برای اولین بار با او تماس گرفتم، در حال انجام پایان نامه دکترا بود، اما قبول کرد. در چابهار تحقیق کردیم و تیراندازی کردیم.

مت درباره شکل روایی این مستند نیز گفت: این فیلم بر شخصیت ها و داستان ها تمرکز دارد. ماهیت این موضوع برای من بسیار جذاب است و به دلیل سطح تحصیلات بالایی که دارد، ارتباط با او کمی سخت بود، اما وقتی آن پوسته سخت را شکستیم و ارتباط قوی تری پیدا کردیم، متوجه شدم که او آن را دارد. عشق بزرگ به طبیعت علاوه بر این فعالیت های او را نیز به نمایش گذاشته ایم.

تهیه کنندگان این مستند 20 دقیقه ای عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: نسیم سهیلی، تصویربردار: رضا عزیزفرخانی، صدابردار: مرتضی غیور، دستیار کارگردان: مهسا دورکی، تدوین: سعید عاطفی، تدوین رنگ و نور: سینا خزایی فر و صدابردار : جواد حاتم پور. بر اساس این گزارش، مستند «مت» امشب ساعت 21:00 و فردا ساعت 9:00 از شبکه مستند پخش می شود.

5757