اخبار فرهنگی

روزی که از آسمان عراق هواپیما بارید

نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران رژیم بعث صدام را که در آن زمان یکی از بزرگترین ارتشهای جهان را در اختیار داشت ، بزرگترین عملیات هوایی را انجام داد ، شوکه کرد.

به گزارش خبر فوری ، امروز اول اکتبر سالروز پاسخ ارتش به عملیات موسوم به “99 یا 140 قوس” در مواجهه با حملات رژیم بعث عراق در سال 1980 در کشورمان است. این عملیات بزرگترین عملیات هوایی در تاریخ نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است. این عملیات با موفقیت انجام شد و اقتدار و سیطره ارتش جمهوری اسلامی ایران را برای بسیاری تحت تأثیر قرار داد. سالها در جنگ

وقتی رژیم صدام بعث حمله ملی به میهن اسلامی انجام داد ، یک عملیات تاکتیکی برای نابودی نیروی هوایی بعثی صدام توسط نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در 22 اکتبر 1980 با هدف انجام شد. از به دست آوردن هوا تسلط

طرح نبرد البرز

این عملیات بر اساس طرح نبرد البرز انجام شد. سوابق طرح “نبرد جان” به جلسه هماهنگی روسای ستاد ارتش آمریکا در سال 1979 بازگردانده شد ، هنگامی که رژیم بعث صدام اقدامات مشکوک و خصمانه ای علیه رهبران جمهوری اسلامی و جمهوری اسلامی انجام داد. او به مهاجم ایرانی دستور داد که با طرح برنامه ریزی شده البرز برخورد کند و نیروی هوایی را مطلع کرد. در آن طرح ، نیروی هوایی از سبقت و غافلگیری دشمن منع شده بود. پس از تبدیل شدن طرح به دستور عملیاتی ، طراحان و افسران ماهر و خلاق نیروی هوایی آن را در 99 صفحه نوشتند و در تاریخ 27/04/1959 که توسط واحدهای عملیاتی تهیه شده بود ، به تمام واحدهای عملیاتی ابلاغ کردند. دستورات رزمی لازم و آنها منتظر دستور اجرای آن طرح بودند.

بلافاصله پس از حمله رژیم بعث صدام در 22 سپتامبر 1959 ، تحت فرماندهی فرمانده کل ارتش جواد فکوری ، فرماندهان ژنرال جواد فکوری برنامه ریزی برای اجرای فرماندهی عملیات نبرد البرز را آغاز کردند. به خلبانان و سازمان دهندگان عملیات از هر پایگاه برای دستور دادن فراخوانده شدند و تا صبح بر روی برنامه پرواز ، نوع ماموریت و اهداف مورد نظر کار کردند.

کادر فنی ، آمادگی و پشتیبانی و حمل و نقل و غیره واحدها تا صبح کار خستگی ناپذیر و کار جهادی ، 140 هواپیما مجهز به انواع مهمات ، موشک ، موشک ، “بمب های M-1K” 82 ، “بمب های MK82 / 83/84” ، بمب های خوشه ای ، موشک های ماوریک ، موشک های حرارتی و موشک های راداری آنها آماده بودند. در آخرین دقایق 22 سپتامبر 1980 ، برنامه نبرد البرز پس از عبور 140 هواپیما از مرز ، با کد “کمان 99” تهیه و اجرا شد.

تخیل در عراق از بین رفته است

نیروی هوایی اولین قدرت و فرماندهی هوایی خود را در ساعت 16 بعد از ظهر 31 ژوئن 1959 ، درست دو ساعت پس از حمله به رژیم بعث در صدام ، به نمایش گذاشت. مهاجم در واقع آغاز جنگ روانی بود که استراتژیست های ارتش عراق حملات هوایی را علیه نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران طراحی کردند که قادر به پاسخگویی به حمله نبود و بلافاصله پس از حملات ، این نیروی شیراز منحل می شود و ستون های سیستم سقوط می کند

از سوی دیگر ، نظر فرماندهان اعلام مقاومت ، انتقام ، سرعت ، قدرت ضربه و انعطاف پذیری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به مقامات عراقی بود ، شاید برای جلوگیری از تداوم و بازکردن خشونت. خصومت اما اصرار نیروی هوایی عراق برای ادامه حملات در صبح 22 اکتبر 1980 ، با یکی از بزرگترین و هولناک ترین واکنش ها به جنگ های هوایی جهان مواجه شد.

بنابراین ، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران رژیم صدام بعث را که در آن زمان یکی از بزرگترین ارتشهای جهان را در اختیار داشت و بزرگترین عملیات هوایی را انجام می داد ، غافلگیر کرد.

اهداف این عملیات پایگاه های هوایی ، مخازن سوخت و مهمات ، پالایشگاه ها ، آشیانه ها ، پناهگاه های هواپیما ، باند پروازها ، کرکوک عراق ، موصل ، رشید ، حبانیه ، نصیریه ، نصیریه ، نصیریه ، نگهداری هواپیما ، رادارها و مراکز مخابراتی است. کوت و مثنا و دلیل انتخاب این اهداف از نظر تاکتیکی ، با انجام حملات هوایی به این اهداف ، دشمن با موانع متعددی در ابعاد رزمی و آتش سوزی ، پشتیبانی هوایی ، پدافند هوایی و اطلاعاتی و هشدار زودهنگام مواجه شد. در میدان نبرد ، و سرانجام به حمله خوزستان در عراق پایان داد و دشمن را متوقف کرد.

از نظر دفاع استراتژیک ، محاسبات دشمن نشان می داد که نیروی هوایی ایران در زمین است ، بنابراین انجام چنین عملیات سنگینی می تواند معادلات استراتژیک دشمن را با شکست مواجه کند.

نوع هواپیمای مورد استفاده در عملیات

در طول عملیات ، بمب افکن های F-5 و F-4 برای بمباران و رهگیرهای F-14 برای محافظت از هواپیماها ، تهیه سوخت برای هواپیماهای بوئینگ 747 و بوئینگ 707 و جمع آوری اطلاعات الکترونیکی برای مکان یابی پایگاه های موشکی C-130 Hercules استفاده شدند. در مجموع 200 هواپیما در عملیات شرکت کردند و حدود 400 نفر از کادر فنی به طور مستقیم در عملیات شرکت کردند.

نحوه انجام عمل

این عملیات به گونه ای انجام شد که مخازن سوخت در زمان حمله در محل ملاقات بودند و ابتدا “ارواح” پایگاه همدان پرواز کردند و بدون تأمین هوا به اهداف خود حمله کردند. دو دقیقه بعد ، ارواح پایگاه تهران بلند می شوند و با سوخت هوا به اهداف خود حمله می کنند. دو دقیقه بعد ، ارواح پایگاه بوشهر بلند می شوند و حملات خود را با هوا تامین می کنند. همزمان هواپیماهای F-50 از پایگاه های تبریز و دزفول وارد شده و بمباران ها را بمباران کردند.

همچنین مقرر شد پایگاه های هوایی شرکت کننده در عملیات پایگاه تهران ، همدان و بوشهر با واحدهای F-4 (Phantom-2) و پایگاه های تبریز و دزفول با واحدهای F-5 (ببر -2) در این جنگنده هشتم شرکت کنند. با F-14 (Tomcat) آنها برای پشتیبانی از کار با واحدها.

زمان عملیات همزمان با طلوع خورشید در 1 سپتامبر 1980 در عراق بود. با طلوع خورشید از شرق و حرکت بمباران های نیروی هوایی از شرق به غرب ، هدف قرار دادن دفاع هوایی عراق در هنگام غروب و هدف قرار دادن اشعه های تند خورشید دشوار شد.

عملیات دفاعی در برابر هواپیما قبل و همزمان با ورود بمب افکن ها به خاک عراق انجام شد و رادارها و پدافند از مناطق مورد حمله بمب افکن ها حذف شد. با انجام این کار ، او بر این خلبانان نیروی هوایی تسلط مطلق یافت ، که این امر قدرت دشمن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

قبل از ورود به خاک عراق ، ارواح به دو گروه تقسیم شده و با پایین آمدن ارتفاع و ورود به خاک عراق از مرز عبور کردند. وقتی به بغداد رسیدند ، نیروهای دفاعی عراق با آگاهی از این حمله به آسمان بغداد شلیک کردند و دود آسمان آسمان را پوشاند. خلبانان نیروی هوایی به سمت اهداف خود در پایگاه الرشید و فرودگاه بغداد حرکت کردند و تمام بمب ها را بر روی اهداف پرتاب کردند و تقریبا باند ، ساختمانها و ماشین آلات واقع در آنجا را تخریب کردند.

99. نتایج عمل کمان

نگاهی دقیق به این عملیات ها از دیدگاه استراتژیک نشان داد که نیروی هوایی ایران در زمین است و انجام چنین عملیات هوایی سنگین در کوتاه مدت حتی با استراتژی های مهم نظامی برای سرنگونی دشمن اسلامی محاسبه نمی شود. رژیم. برای تشخیص آن از بدن

پس از طوفان ، نیروی هوایی عراق برای مدت طولانی نیمی از توان عملیاتی خود را از دست داد و برای مدت طولانی ، پایگاه های هوایی عراق نتوانستند از تمام یا بخشی از توان خود استفاده کنند ، بنابراین پایگاه هوایی الرشید یکی از تا 69 روز پس از این نبرد بدون هوا ، کاهش توان رزمی هوایی دشمن و کاهش فعالیت های هوایی در جبهه های زمینی و کسب تسلط هوایی برای مردان شجاع در میدان جنگ.

99. تأملات سیاسی-نظامی در عملیات 99

دوستان و متحدان عراق ، کشورهای عربی منطقه و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان و مهمتر از همه ایالات متحده ، با پاسخ قاطع نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ، مطمئناً محاسبات را نادرست و مبتنی بر بر اساس اطلاعات و حقایق خاص. او دارای توانایی های دفاعی عالی است. خبرگزاری های خارجی نیز مجبور شدند پس از عملیات ، حمله گسترده را بپوشانند و مهارت های خلبانان ایرانی و مهارت هایی را که در تمرین معمول این جنگنده ها پیش بینی نشده بود ، تشخیص دهند.

آنها می گویند پرواز خلبانان ایرانی حیرت انگیز است و مانورهای دفاع هوایی در بغداد بی نظیر است ، اما آنچه در اخبار بیشتر به چشم می خورد شوک و وحشتی است که مقامات عراقی و سیاستمداران غربی متحمل شده اند.

بنابراین ، عملیات 99 یا 140 کمان ، بزرگترین عملیات هوایی در تاریخ نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ، یک عملیات موفق بود که منجر به اقتدار و تسلط نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران شد. چندین سال در جنگ

در آن عملیات 11 بمب افکن کشته و هشت خلبان شهید ، دو اسیر و یک مفقود شد که بعداً به شهدا پیوست.

در پایان ، ما یاد و خاطره شهدای این عملیات سرافراز ، منصور ناظریان ، سردار شهید خلبان ، همایون شوقی ، غفار رامین فر ، غلامحسین عروجی ، بهرام عشقی پور ، عباس اسلامی نیا ، تورج یوسف و علی مراد جهانشاهلو و همه را دوست داریم عشق. آنها برای محافظت از آریاییان مایان آریایی ، در اوج ناشناس ماندن و ستیزه جویی ، آنها بدون هیچ ادعایی در دفاع از ارزشهای والای انقلاب اسلامی به روشنایی شمع وجود خود رفتند و نسلهای حال و آینده باید سربازان خشن را بشناسند. آنها از این کشور اسلامی با این کار اجازه ندادند یک وجب از سرزمین افتخار میهن اسلامی توسط دشمن به بیرون پرتاب شود.

انتهای پیام