اخبار عمومی

ذاکران اهل بیت(ع) با مطالعه و آگاهی فعالیت کنند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

حسن توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش و جدیت و تمرین‌های بسیار فشرده و ممارست جوانان برومند و مخلص استان توانستیم فراخوانی از همه شهرستان‌ها و زورخانه‌های استان تیمی تشکیل و عازم مسابقات قهرمانی بزرگسالان تیمی در اصفهان شویم و در این مسابقات تیم خراسان جنوبی با شایستگی تمام به مقام نایب قهرمانی نائل شد.

وی تصریح کرد: همه ورزشکاران در تمامی رشته‌ها به مولای عالم امیرالمومنین علیه السلام اقتدا می‌کنند و در ورزش زورخانه‌ای رنگ و بوی آن بیشتر است.

حضور پرشور اعضای زورخانه‌های استان در مراسم مذهبی

دبیر هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در همه زورخانه‌های سطح کشور و به تبع آن در خراسان جنوبی شرکت اعضای زورخانه در مراسم ملی و مذهبی قدمت طولانی دارد، افزود: در ماه محرم به طور ویژه هیئت‌هایی از دل زورخانه‌ها استان حرکت کرده به عزاداری سالار شهیدان می‌پردازند.

توفیقی ادامه داد: امسال نیز برنامه‌های ویژه‌ای توسط هیئت‌های زورخانه‌ای در ماه محرم در استان برنامه‌ریزی شده است، یادآور شد: یکی از این مراسم سوگواره احلی من العسل بوده که توسط نوجوانان زورخانه‌ای برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید از کودکی فرزندان خود را با فرهنگ ناب محرم آشنا سازیم، گفت: همچنین در روز تاسوعا و عاشورای حسینی هیئت‌های ویژه‌ای توسط نوجوانان و جوانان زورخانه‌ای در استان برای عزاداری سالار شهیدان پیش بینی شده است.

استفاده مداحان و نوحه‌سرایان از آداب و سنن کهن استان

مداح اهل بیت (ع) در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی آداب و رسوم عزاداری امام حسین علیه السلام بسیار اصیل و ارزشمند است، بیان داشت: اصولاً تقلید منسوخ نیست ولی چه خوب بوده مداحان و نوحه سرایان از آداب و رسوم کهن استان که گاهاً به فراموشی سپرده شده بود و خوشبختانه با تلاش پیر غلامان دوباره این سنت‌ها و آداب احیا شده مورد استفاده قرار گیرد.

توفیقی ادامه داد: ذاکران اهل بیت باید با مطالعه و علم و آگاهی فعالیت خود را ادامه دهند تا از تهاجم فرهنگی بدعت‌هایی که اکثراً ناخواسته وارد مجالس اهل بیت علیه السلام شده مصون و محفوظ بمانند.

وی اضافه کرد: ذاکران اهل بیت باید از بیانات و رهنمودهای اساتید و بزرگان این عرصه استفاده نموده که اصولاً هر مداحی باید در نزد اساتید کار خود را ارائه داده تا آسیب شناسی شود و این باعث پیشرفت فرد شده و دیگران نمی‌توانند سو استفاده نمایند.

گریزی به آداب و سنت‌های کهن خراسان‌جنوبی در عزاداری امام حسین (ع)

مداح اهل بیت (ع) یادآور شد: ذاکران اهل بیت می‌توانند با مطالعه بیشتر و استفاده از منابع مستند و صحیح به اجرای برنامه و مرثیه سرایی و مداحی بپردازند.

توفیقی به برخی از آداب و رسوم کهن خراسان‌جنوبی اشاره و بیان کرد: در گذشته وقتی مردم استان هلال ماه محرم را رؤیت می‌کردند در خانواده‌ها شور و حالی به وجود می‌آمد و با آداب خاصی فرزندان خود را هیئت‌ها می‌آوردند و توسط سادات پیراهن سیاه بر تن کودکان می‌پوشانیدند.

وی متذکر شد: علم گردانی یکی از آداب و رسوم کهن مردم خراسان جنوبی بوده که علامت و پرچم هیئت و نام مبارک سیدالشهدا را در کوچه‌ها دور داده و یاد همه گذشتگان و به ویژه پیر غلامان را احیا می‌داشتند.

مداح اهل بیت (ع) در خراسان جنوبی ادامه داد: روضه‌های خانگی نیز در گذشته بسیار باصفا و دور از تجملات و در عین سادگی با صفا و صمیمیت برگزار می‌شد.