اقتصادی

پراید ۲۰۰ میلونی را هم دیدیم!

سال گذشته دبیر کمیته استیناف شورای رقابت اعلام کرد که «اگر شورای رقابت نبود 200 میلیون دلار برای پراید تمام می شد»، بررسی روند بازار خودرو در روزهای اخیر نشان می دهد که پراید این کار را انجام داده است. به 200 میلیون تومان رسید. با توجه به اینکه نزدیک به شش ماه است که قیمت خودرو در اختیار اداره کل تنظیم بازار است، این سوال مطرح می شود که آیا وضعیت فعلی بازار نتیجه شکست دفتر تنظیم بازار است یا دلیل دیگری دارد؟

به گزارش خبر فوری، در پایان مهرماه سال گذشته آلبرت بغزیان (دبیر کمیته استیناف شورای رقابت) با تاکید بر اینکه اگر شورای رقابت نبود، پراید 200 میلیون تحویل دریافت می کرد، تاکید کرد: مسلما اگر شورای رقابت نبود قیمت خودرو بسیار گرانتر از قیمت های فعلی بود و مثلا قیمت پراید به 200 میلیون تومان می رسید. اگر خودروسازان می گویند قیمت ها غیرواقعی است، به جای زیر سوال بردن اصل قیمت گذاری خودرو، باید فرمول های جایگزین را به شورا ارائه کنند. خودروسازان با نشان دادن ضرر، می خواهند تفاوت قیمت کارخانه و بازار را به جیب بزنند. اگر حق با آنهاست، باید قیمت قابل اعتمادی برای محصولات خود ارائه دهند.

عدم استکبار 200 میلیون تومانی دبیر کمیته استیناف شورای رقابت واکنش کارشناسان و فعالان خودرویی است. برخی کارشناسان بر این باورند که هزینه خودروسازان به دلایل مختلفی از جمله سوء مدیریت، ساختار ضعیف، سیاست زدگی و … بالاست اما چون قدرت و علاقه ای به اصلاحات ندارند، زیان را از جیب مردم جبران می کنند.

برخی دیگر ادعای شورای رقابت برای کنترل بازار را در نتیجه تداخل قیمت ها به اشتباه تفسیر کردند و استدلال کردند که شورای رقابت باید از تصمیم دولت برای محدود کردن فعالیت های خود به راهنمایی، حمایت و نظارت پیروی کند. در غیر این صورت این شورا خواهد بود که رقابت را تهدید خواهد کرد.

با گذشت حدود یک ماه از این اتفاق، وزیر صنعت، معدن و تجارت از انتقال قیمت خودرو به ستاد کل بازار خبر داد و بررسی قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شده و در این ستاد تصمیم گیری می شود. . در این راستا سازوکار مصوب قیمت گذاری خودرو به این صورت است که قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه می شود با در نظر گرفتن قیمت تمام شده و سود قانونی که پذیرفته می شود محاسبه شود. تنظیم کننده

پس از آن خبر این سوال مطرح شد که آیا مجددا شورای رقابت رسما از قیمت خودرو خارج شد؟ البته شورای رقابت هرگز این خلأ را نپذیرفت.

اکنون با گذشت نزدیک به شش ماه از این موضوع، بررسی روند بازار خودرو در روزهای اخیر نشان می دهد که قیمت پراید امروز به 200 میلیون تومان رسیده است. این موضوع این سوال را ایجاد می کند که آیا سازمان تنظیم مقررات بازار در مدیریت و کنترل بازار خودرو کوتاهی کرده است یا دلیل دیگری برای نابسامانی های بازار خودرو وجود دارد؟ اگر شورای رقابت همچنان متولی اصلی بازار خودرو بود، شرایط با الان خیلی فرق می کرد؟

تاکید بر تنظیم بازار است مسئول اصلی تعیین قیمت مورد قبول خودرو بوده و نقشی در قیمت محصولات خودروسازان در بازار آزاد ندارد. اما با توجه به شهرت این سازمان به عنوان یک تنظیم کننده بازار، انتظار می رود که بازار را مدیریت کند و اجازه ندهد بازاریابان و صاحبان خودرو «خودسرانه» در مورد بازار تصمیم بگیرند. در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نیز خاطرنشان کرد: قیمت محصولاتی مانند پراید در فضای مجازی به 200 میلیون رسیده است اما در واقعیت اینگونه نیست. تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای و تاثیر شبکه های فضای مجازی بر افزایش قیمت ها.

امروز بازار خودرو به قدری نامتعادل شده که همه صاحبان خودرو و دلالان قیمت خودرو را تعیین کرده اند و در شبکه های مجازی و تبلیغات فروش، قیمت آن بالا رفته است.

در مقایسه با قیمت جدیدترین خودروهای بازار امروز (چهارشنبه) و هفته قبل (چهارشنبه 24 فروردین) به شرح زیر است:

پراید 200 میلیونی هم دیدیم!

پراید 200 میلیونی هم دیدیم!

انتهای پیام/