اقتصادی

ژنوتیپ‌های برتر انار ایران شناسایی شدند/راه‌اندازی کلکسیون هسته انار ایران

پروژه ارزيابي پلاسماي جرم پلاسما با استفاده از نشانگرهاي مولكولي و مورفولوژيك براي تكميل مجموعه هسته اي ارقام و ژنوتيپ هاي مختلف در ايران با محققان موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي و پژوهشگاه علوم باغباني. در اصفهان تأسیس شد.

به گزارش خبر فوری ، دکتر مهرشاد زینال عابدینی ، عضو پژوهشگاه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح ، گفت: ایران از نظر تجارت ، تولید و صادرات و همچنین کیفیت محصولات بذر در رتبه سوم جهان قرار دارد. اختصاصی.

وی اضافه کرد: میزان تولید این محصول در کشور 13 تن در هکتار است. ایران و همچنین به عنوان مرکز مبدا و زیستگاه طبیعی این میوه ارزشمند ، ایران نیز مرکز تنوع زراعی و دارای ثروتمندترین ژن مزرعه در جهان است. کشور را باید در نظر گرفت.

وی افزود: در مورد ژنوتیپ ها و خصوصیات مورفولوژیکی و مولکولی انارهای ایرانی اطلاعات کاملی وجود نداشت و متابولیت های آنها نیاز به اجرای یک برنامه جامع برای مطالعه و انتخاب فرهنگ ها و ژنوتیپ های مختلف این گیاه با استفاده از روش های کلاسیک و مولکولی دارد.

زین العابدینی با اشاره به جمع آوری بیش از هزار نوع جنس از کشورهای مختلف گفت: “بهبود سودآوری ، افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تولید ، شناسایی مقاومت در برابر بیماری در برابر آفات و ماندگاری سویه های غیر وجودی از جمله اهداف نارنجک مولکولی است.”

در عین حال ، از بین رفتن تنوع و کمبود اطلاعات ژنتیکی ، مسیر طولانی و محدودیت های روند انتخاب در تصحیح کلاسیک ، دشواری ارزیابی فیزیولوژیکی و فیزیولوژیکی با روش های کلاسیک ، یک دوره نسبتاً کوتاه ، تأثیرگذاری بر شرایط محیطی و روش های متداول. وی اصلاحات را مهمترین چالش پیش روی محققان در فرآیند مولکولی تغییر نارنجک ها توصیف کرد.

استاد دانشگاه انستیتوی تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: در روند تکمیل مجموعه پایه ، 47 فرهنگ و ژنوتیپ مختلف جمع آوری شده با ویژگی های کیفی ، متابولیت های ارزشمند و پتانسیل های ژنتیکی بر اساس داده های توالی ژنوم (GBS) مورد ارزیابی قرار گرفت و فرهنگ ها و ژنوتیپ های بالا را انتخاب کردند.

به گفته پژوهشگاه بیوتکنولوژی پژوهشکده کشاورزی ، “ایجاد چنین مجموعه ای به کارآمدتر شدن مجموعه اصلی موجود کمک کرده است و مدیریت را حفظ و بهبود می بخشد و از آن در برنامه های اصلاحی و ترکیب محصولات زراعی لازم استفاده می کند.” و ارائه هویت ژنتیکی ژنوتیپهای نارنجک منتخب به کشور منتهی می شود.

انتهای پیام