اخبار فرهنگی

۲۰ دستورالعمل برای پیشگیری از بروز کووید-۱۹/نحوه استفاده از تلفن همراه و خرید و حمل نان

یک استاد عضو گروه ژنتیک پزشکی در انستیتوی ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ، با تأکید بر اهمیت پروتکل های بهداشتی در پیشگیری از بیماری عروق کرونا ویروس قلب ، از آماده سازی 20 دستورالعمل برای مقابله با این بیماری خبر داد و اعلام کرد: قبل و بعد از خروج از خانه ماسک درست کنید.

در مصاحبه ای با خبر فوری ، پروفسور قاسم آهنگری ، متخصص ایمنی زایی و استاد گروه ژنتیک پزشکی در انستیتوی ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی. وی با تأکید بر اینکه باید راه حل هایی برای جلوگیری از مرگ و میر ویروس پیدا کنیم ، افزود: در علم ایمونولوژی بیماری های عفونی ، پس از شناسایی منشا بیماری و علت آن ، باید بلافاصله اقدام کنیم و شیوع آن را در عصر طلایی کنترل و محدود کنیم. براساس نقشه و تبلیغات ، بیماری Covid-19 به تمام مناطق سرایت کرده است و “سطح سرخ” در بیشتر استان های کشور دیده می شود ، در این استان استان های کمتری وجود دارد ، بنابراین گسترش ویروس دیگر مشکلی ندارد و ویروس در سراسر کشور گسترش یافته است. بنابراین ، در چنین مواردی ، راه حل های ویژه ای وجود دارد.

وی ادامه داد: از نظر گاه شماری ، بیماری های عفونی در ایران متأسفانه با اپیدمی جهانی آنفلوآنزا در سال 1918 مقایسه می شود ، اما من فکر می کنم باید اپیدمی سال 1906 در کشورمان را با وضعیت فعلی مقایسه کنیم ، متأسفانه باید از نظر رفتاری بگویم ، ما سال ها است که تفاوت چشمگیری در بیماری های عفونی مشاهده نکرده ایم ما شاهد همان “الگوهای رفتاری” هستیم که باعث مرگ عمده در کشور در سال 1906 شد.

آهنگری افزود: اگر امروز توجه نکنیم ، بیماری طولانی مدت و خارج از کنترل است و می توان رفتار مردم را به طور دقیق با اپیدمی بیماری های عفونی در ایران در سال 1906 مقایسه کرد. در آن سال ، مراقبت های بهداشتی و بیماری های عفونی نادیده گرفته و مورد تمسخر قرار گرفتند. مردم در روزهای بعد اجساد بی جان خود و اقوام و بستگانشان را به مراکز درمانی منتقل کردند. از من خواسته می شود که تاریخچه رفتار ما را مرور کرده و از روانشناسان ، روانپزشکان ، رفتار شناسان و جامعه شناسان عزیز دعوت کنم تا با این روش درمانی خاص بیماری همه گیر عفونی و مسری به حل این مشکل کمک کنند

به گفته این محقق در زمینه ژنتیک پزشکی ، با مراجعه به اسناد و گزارش های تاریخی کادر پزشکی بین المللی ، می بینیم که مرگ و میر زیاد در آن سال ها بیشتر نتیجه بیماری های عفونی افراد بود و متأسفانه شاهد این الگوی رفتاری در هزاره سوم بودیم. .

یک استاد در انستیتوی ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ، ویروس کرونا را ویروس جدید توصیف کرد و خاطرنشان کرد: به دلیل اشکال ویروسی مشابه ، کشورهای پیشرفته از تجربیات گذشته استفاده می کنند و همچنین ماهها را در این جهان ناشناخته می گذرانند. کشورها اطلاعات علمی در مورد ساختار ویروس ، نحوه انتقال و آسیب شناسی آن و به ویژه در مورد مطالعات انجام شده بر روی بیماران و بدن آنها توسط انسان بدست آورده اند. همکار من ، پروفسور میکا پیووویک ، متخصص رتروویروس مشهور در جهان و بنیانگذار موسسه ویروس شناسی آمریکا می گوید: “ویروس های رترووایس شروع زودرس عوارض و یک عارضه مزمن طولانی مدت دارند.” بیمار پس از گذراندن مرحله حاد وارد مرحله طولانی و مزمن می شود.

پروتکل های بهداشتی مهم برای پیشگیری از بیماری

آهنگری خاطرنشان کرد: “اخیراً افراد زیادی که با من تماس گرفتند در مورد چگونگی پیشگیری از این بیماری س askedال کردند. براساس مطالعات انجام شده بر روی این ویروس ، من 20 دستورالعمل تهیه کرده ام که به نظر می رسد دستورالعمل های کاملی برای بیماری عروق کرونا ویروس قلب باشد” (COVID-19)

او این 20 دستور العمل را به طور مفصل توضیح می دهد و تأکید می کند که قبل از ترک و هنگام ترک خانه باید ماسک بزنید ، به شرح زیر:

1- هرگز صورت خود را با دست لمس نکنید (به هیچ وجه به چشم ، بینی و دهان خود دست نزنید).

2- دستان خود را به طور مرتب (هر ساعت) با آب و صابون (حداقل 20 ثانیه) یا ضد عفونی کننده با الکل بالای 60٪ (60-70٪) بشویید.

3- از خانه خارج نشوید مگر در موارد اجباری.

4- از دست دادن شانه ها و مالش به دیگران خودداری کنید.

5- از دیگران 2 متر فاصله بگیرید (خصوصاً با علائم بیماری مانند سرفه یا تب).

6. در صورت سرفه یا عطسه ، آرنج خم شده (دست را خم کرده و آرنج را جلوی دهان قرار دهید) یا یک دستمال (که بلافاصله در سطل زباله قرار داده اید) را جلوی دهان قرار دهید.

If- اگر از خانه خارج شدید و شستشو نمی کنید ، از محلول ضد عفونی کننده با الکل بالای 60٪ (بین 60-70٪) استفاده کنید.

8- تلفن همراه خود را از جیب خود خارج نکنید (به جز موارد اضطراری).

اقدامات اجباری هنگام بازگشت به خانه

9- اقدامات زیر هنگام بازگشت به خانه بسیار شدید است و باید مرحله به مرحله و با دقت رعایت شود:

الف) پس از لمس خانه بدون دست زدن به چیزی و برخورد یا نشستن در جایی ، مستقیماً به توالت بروید و دستان خود را کاملا بشویید. (قبل از باز گذاشتن درب توالت ، اگر درب باز نیست ، آن را با حوله کاغذی باز کنید و بلافاصله حوله را در سطل بسته قرار دهید و پس از ضد عفونی کردن ، دستگیره را ضد عفونی کنید).

ب) ابتدا تلفن همراه خود را با الکل و سپس با محلول ضد عفونی کننده الکلی 60 تا 70٪ کاملاً ضد عفونی کرده و روی پارچه قرار دهید (در صورت استفاده از روکش محافظ ، درپوش محافظ را بردارید و تلفن و کاور محافظ را کاملاً ضد عفونی کنید).

ج) لباس بیرونی را برداشته و از لباس خانه و سایر وسایل خانه آویزان کنید.

د) دوباره به توالت بروید و دستان خود را کاملا بشویید.

ه) در این مرحله می توانید لباس خانه بپوشید.

به گفته این محقق ، محیط خانه شما امن است و اگر تلفن شما به صورت شما برخورد نکند ، می توانید از آن استفاده کنید.

دستورالعمل قبل و بعد از غذا خوردن

10. دستان خود را قبل ، در حین و بعد از پخت و پز ، قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از توالت بشویید. فراموش نکنید که صورت (چشم ، بینی و دهان) را به هر روشی و در هر زمان و هر مکان در روز لمس کنید.

11. همه سطوح با لمس بالا را روزانه با اسپری تمیز کننده خانگی تمیز کنید (شامل میز ، میز ، میز جلو ، توالت ، تلفن ، صفحه کلید ، تبلت و میز کنار تخت ، دستگیره درها).

12- اطمینان حاصل کنید که میوه ها و ابزارهایی را که خارج می کنید حداقل به مدت 10 دقیقه و پس از تمیز کردن در ظرفی با مایع برای شستن قرار دهید.

13- یخچال و فریزر را حداقل هفته ای یک بار با محلول ابر و بی کربنات سدیم ضد عفونی کنید.

14. نان را روی میز نانوایی شخصی قرار دهید و آن را به خانه ببرید.

15- حداقل 3 یا 4 بار در روز دهان خود را با آب نمک بشویید.

16- سعی کنید بدن خود را کم آب نکنید ، آب منظم بنوشید و بهتر است آب میوه های تازه بنوشید و از غذاهای آماده و فست فود و چربی زیاد خودداری کنید.

17- تهویه منزل را فراموش نکنید. هر از گاهی یکی از پنجره ها را باز کنید تا تهویه شود.

18- تا جایی که می توانید از پول استفاده نکنید و کارت بانکی خود را با الکل بشویید.

19. افراد مسن مبتلا به دیابت و فشار خون و بیماران مبتلا به بیماری زمینه ای سعی می کنند در خانه بمانند.

20- سعی کنید تحت تأثیر آلودگی هوا در برخوردها ، فروشگاه ها و فروشگاه های الکترونیکی درگیر نشوید.

انتهای پیام