اخبار فرهنگی

با لغو فرمان منع صدور ویزا از سوی بایدن، برای ایرانیان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

یکی از اقداماتی که قبل از ممنوعیت ویزا برای رئیس جمهور جدید آمریكا در مورد ویزا برای ایران اعلام شده بود ، از جمله ممنوعیت ویزا برای ایران ، قرار بود در كاخ سفید در اولین روز از دوره وی انجام شود. انجام دادن.

به گزارش خبر فوری ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا در راستای یکی از شعارهای انتخاباتی ، در هفته اول حضور خود در کاخ سفید در ژانویه 2017 ، با ممنوعیت ها و محدودیت های ویزا ، محدودیت هایی را برای شهروندان سایر کشورها برای سفر به کشورهای دیگر وضع کرد و به ایران ، لیبی ، سومالی ، سوریه ، یمن ، کره شمالی و ونزوئلا آنها را به ایالات متحده صادر کرد.

این ممنوعیت بلافاصله اعتراض در فرودگاه های ایالات متحده و همچنین چالش های حقوقی در برخی از ایالت های آمریکا را در پی داشت ، اما با وجود این موانع و مسائل حقوقی ، در 24 سپتامبر 2017 ، آخرین نسخه دستور منع ویزا در این کشورها صادر شد. این طرح به اجرا درآمد و در تاریخ 26 ژوئن 2017 ، دادگاه عالی ایالات متحده قانونی بودن بیانیه ترامپ را تأیید کرد.
در نتیجه اجرای این ابلاغیه ، صدور ویزای مهاجرتی و غیر مهاجرتی برای شهروندان ایرانی به حالت تعلیق درآمد و تنها راه صدور ویزا برای اتباع ایرانی انصراف یا رد ویزای دانشجویی ، ویزای تحقیقاتی و ویزای تحصیلی بود. طبق مفاد این مصوبه ، به ویژه کسانی که گذرنامه از کشوری غیر از 7 کشور مشمول این ممنوعیت داشته اند ، استثناهایی دارند.

در فوریه 2017 ، نیوزویک گزارشی در مورد لغو ویزای تجاری و سرمایه گذاری برای شهروندان ایرانی توسط اداره تابعیت و مهاجرت ایالات متحده منتشر کرد.

صدور ویزای تجاری و سرمایه گذاری در امور اقتصادی ایالات متحده بخشی از پیمان دوستی ایران و آمریکا بود که در سال 1955 بین دولت های ایران و ایالات متحده امضا شد ، پیمانی که در 3 اکتبر 2018 به طور یکجانبه توسط ایالات متحده امضا شد. دولت ایالات متحده لغو شد. این معاهده روابط اقتصادی و حقوق کنسولگری ها را تنظیم و ویزاهای تجاری و سرمایه گذاری در ایالات متحده را تحت همین معاهده صادر کرد.

به گفته برخی رسانه های آمریکایی ، دستور اجرایی ترامپ برای منع ویزا برای سایر ایرانیانی که معاف یا معاف شده اند ، برای برخی از شهروندان و دانشجویان ایرانی مشکلات زیادی ایجاد کرده است. گزارشات تهیه شد در همین رابطه ، بلومبرگ در ژوئن 2019 گزارش داد که بسیاری از ایرانیانی که درخواست ویزای دانشجویی و ویزای تحقیقاتی را می دهند نیز رد شده اند.

رسانه های آمریكایی بارها از عدم قطعیت دانشجویان ایرانی ثبت نام شده در دانشگاه های آمریكا گزارش داده و نوشته اند كه وضعیت صدها دانشجوی ایرانی كه قصد تحصیل در آمریكا را داشتند ، نامشخص است.

یکی از وعده های صریح بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی اجرای دستور ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان برخی از کشورها از جمله ایرانی ها به ایالات متحده بود و وی اولین رئیس جمهوری بود که اعلام کرد سفر بن را لغو می کند.

در این صورت ، برخی از کارشناسان امور مهاجرت و مناطق درگیر در این منطقه باید تأکید کنند که نباید تصور کرد که با لغو این مصوبه بلافاصله شرایط ویزا برای ایرانیان برگردانده می شود و به احتمال زیاد بسیاری از سازوکارهای صدور ویزا برای ایرانیان ادامه خواهد داشت.

فعالان می گویند که لغو این مصوبه منجر به صدور ویزای توریستی برای تقریباً غیر ایرانی های دو نفره می شود و والدین ایرانیان مقیم ایالات متحده احتمال بازدید از گردشگران را بیشتر می کنند. آنها صاحب فرزند می شوند.

البته بعید به نظر می رسد که در این روند کنترل های امنیتی اضافه شده در صدور ویزا برای ایرانیان در دوران ترامپ به حالت تعلیق درآید ، اما روند صدور ویزا برای این مرحله تسریع می شود. با این حال ، اجرای این موضوع تا حد زیادی به میزان تشدید روابط سیاسی بین دو کشور بستگی خواهد داشت.

به محض لغو این مصوبه ، ویزای مهاجرت به راحتی از طریق خانواده ها صادر می شود و ویزای دانشجویی برای ایرانیان تسریع می شود.

البته نباید فراموش کرد که در عمل آغاز تغییرات در روند ویزا توسط ایرانیان ارتباط مستقیمی با وضعیت اپیدمی تاج جهانی و امکان سفر ایرانیان به کشورهای همسایه و آمادگی سفارتخانه ها برای پذیرش مراجعین طبق پروتکل های بهداشتی دارد. آنچه دولت ایالات متحده با توجه به شیوع تاج ، برای سفر به این کشور ایجاد کرده است ، عوامل تعیین کننده ای در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام