اقتصادی

چرا روند قیمت ارز صعودی شد؟

پس از مدت ها تثبیت نرخ ارز از طریق سیاست های بانک مرکزی ، در روزهای اخیر بازار با روند صعودی روبرو شده است زیرا یک اقتصاددان معتقد است نرخ تورم کشور بالا خواهد بود ، نرخ ارز بالا می رود و نباید. وی سعی کرد نرخ ارز را از بین ببرد یا کنترل کند ، اما با اصلاح سیاست های پولی و تورم ، ارز نیز تثبیت می شود.

محمد صادق الحسینی در گفتگو با خبر فوری در مورد تحول جدید نرخ ارز اظهار داشت: افزایش نرخ ارز در یک اقتصاد با تورم بالا یک امر طبیعی و دقیق است و دولت ها باید نرخ ارز را در برابر تورم داخلی و خارجی افزایش دهند.

وی با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی برای کنترل و تثبیت نرخ ارز ، توضیح داد: “اگر دولت بخواهد یک سیاست پولی مستقل داشته باشد ، نباید یک سیاست پولی مستقل را دنبال کند ، زیرا باعث از بین رفتن منابع ارزی کشور می شود.” سیاست پولی باید تابع سیاست پولی باشد.

احتمال تورمی که بر نقش ارزیابی نرخ ارز حاکم باشد

صادق الحسینی افزود: ما باید به تدریج نرخ ارز را متناسب با نرخ تورم افزایش دهیم و اگر بانک مرکزی بخواهد تورم را هدف قرار دهد ، هرگز قادر به دنبال کردن یک سیاست مستقل ارزی نخواهد بود و شاید یکی از دلایل رشد باشد. این یک سیاست برای انتقال تورم است. “

پیامدهای اقتصادی کنترل نرخ ارز

این اقتصاددان گفت: افزایش نرخ ارز در برابر تورم چیز خوبی برای اقتصاد است. وی ادامه داد: تثبیت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی در مدار مشخص باعث کاهش واردات می شود ، زیرا با کاهش نرخ ارز ، واردات ارزان تر می شود و تولید روزانه به دلیل تورم گران می شود. زیرا منابع برای پایین نگه داشتن نرخ ارز صرفه جویی می شوند و بدین ترتیب صنایع یک کشور که می خواهد منابع طبیعی و ارزی خود را تثبیت کند از بین می برد اما تورم بالایی دارد.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: “با بالا رفتن نرخ تورم در کشور ، نرخ ارز تمایل به افزایش خواهد داشت. در این راستا نباید نرخ ارز را حذف یا کنار بگذاریم بلکه باید سیاست های پول و تورم را اصلاح کنیم.” نرخ ارز نیز ثابت خواهد بود.

انتهای پیام