اقتصادی

عدم لایروبی رودخانه‌ها و سدها از دلایل اصلی بروز سیلاب‌ است

خبر فوری/خوزستان نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در شورای اسلامی، عدم لایروبی رودخانه ها و سدها را یکی از عوامل اصلی وقوع سیل عنوان کرد و گفت: اگر دولت وزارت نیرو را مجبور به لایروبی کند، دولت این کار را انجام می دهد. آی تی. همچنین از پرداخت خسارات ناشی از حوادثی مانند سیل معاف خواهند بود.

قاسم ساعدی در گفت وگو با خبرنگار خبر فوری، اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو در زمینه لایروبی رودخانه ها، رودخانه ها و حتی سدها برنامه ای ندارد و تاکنون برنامه ای اعلام نکرده است که این یکی از مشکلاتی است که همه حوضه های آب امروزی رو به رو هستند.کشور را شامل می شود.

وی افزود: بسیاری از سدهای ما مانند سد دز خوزستان دارای رسوب بسیار زیادی هستند و متاسفانه هیچ برنامه ای از سوی وزارت نیرو برای تخلیه لایروبی، گل و لای و رسوب این سد اعلام نشده است. منجر به کاهش ذخایر آبی در سالی که اضطراری می شود و ما همیشه تعداد سدها را کاهش می دهیم.

ساعدی ادامه داد: دهه ها از افتتاح سدها در استان خوزستان و سایر استان ها می گذرد و عدم لایروبی سدها باعث تجمع گل و لای و رسوبات در سدها شده است. این مشکل همچنین باعث حجم زیادی از ظرفیت سد و کاهش میزان آب مورد نیاز برای ذخیره در مخزن شده است.

وی تصریح کرد: همچنین کمبود لایروبی در رودخانه ها وجود دارد و بسیاری از رودخانه های فصلی و دائمی مورد بی توجهی و بی احترامی مسئولان وزارت نیرو قرار گرفته اند. عدم لایروبی رودخانه ها به ویژه در مناطق و شهرهای پایین دست رودخانه ها که همواره در معرض سیلاب هستند، موجب طغیان با بارش کم باران می شود.

نماینده دشت های آزادگان و هویزه در شورای اسلامی، عدم لایروبی رودخانه ها را یکی از دلایل اصلی وقوع سیلاب دانست و افزود: وزارت نیرو باید به تعهدات خود عمل کند و کار لایروبی را در اولویت قرار دهد. برنامه ها شکی نیست که وقتی رودخانه ها و سدها لایروبی نشوند با اندکی سیل و بارندگی، کف رودخانه های سیل خیز آسیب زیادی می بیند و این بحران ها دولت را مجبور می کند که این خسارات را از بودجه نظام بپردازد. . .

دولت وزارت نیرو را مجبور به لایروبی می کند

وی افزود: جبران این خسارت ها ضرر بزرگی برای دولت است و همواره در طول سال مشکلاتی در ستاد بحران وجود دارد. بنابراین اگر دولت وزارت نیرو را مجبور به حل این معضل لایروبی کند، می توان گفت که تا چندین دهه نفس راحتی می کشیم و دولت نیز از پرداخت مستمر این خسارات در طول سال رهایی خواهد یافت.

ساعدی تصریح کرد: یکی از آسیب هایی که این روزها بودجه کل کشور را تهدید می کند همین بحران های غیرمترقبه است و همه می دانیم که یکی از مهم ترین عوامل این بحران ها لایروبی رودخانه ها و سدها نیست و برنامه لایروبی است. حلقه مفقوده سیاست و برنامه ریزی وزارت نیرو.

وی افزود: چند سالی است که دولت یا نهاد نظارتی شاهد بی توجهی ها، کمبودها و آسیب ها و چالش هایی است که وجود دارد و عامل اصلی آنها چه کسانی هستند. در این زمینه، نهادهای نظارتی موظف و موظف به برخورد با متولیان و درخواست برنامه های تفصیلی و بلندمدت از متولیان برای این گونه امور هستند.

انتهای پیام