اقتصادی

خبرهای خوشی برای کشاورزان در راه است

هنگامی که “اصلاحیه قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی” به تصویب رسید ، این س forال برای کارآفرینان عرضه محصولات کشاورزی مطرح شد: آیا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید تغییر خواهد کرد؟

به گزارش خبر فوری ، طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب سال 1989 ، دولت موظف است محصولات اساسی کشاورزی (گندم ، برنج ، جهت حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در سیستم تولید و خرید و جلوگیری از هدر رفت و تلفات کشاورزان را خریداری کند). ، پشم ، دانه های روغنی و غیره). طبق یکی از تبصره های این قانون ، وزارت کشاورزی باید هر ساله با رعایت هزینه های واقعی تولید ، قیمت خرید تضمینی محصولات فوق را تعیین کند و سرانجام در اواخر تیرماه آن را به هیئت وزیران ارائه دهد و دولت موظف است از قبل قیمت ها را تصویب کند. (پایان ماه سپتامبر) اعلام شود. در تبصره دیگری در این قانون نیز ذکر شده است که قیمت تعیین شده باید این باشد که نرخ رشد هرگز نباید از نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در همان سال کمتر باشد.

علی رغم این قانون و اظهارات آن ، اعمال ناکافی قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و نارضایتی کشاورزان از قیمت ها برای سالها سپتامبر امسال در یک طرح دو فوریتی ، تصویب اصلاحیه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی ، با هدف تجدید قیمت ها ، رئیس سازمان برنامه و بودجه ، متشکل از وزیر جهاد کشاورزی ، شورای تخصصی تری برای قیمت محصولات کشاورزی است. این مشاوره باید شامل نمایندگان مجلس اسلامی و سایر نمایندگان سایر سازمانها و کشاورزان باشد.

البته با این طرح آنها علیه شورای نگهبان ظاهر شدند در اوایل ماه نوامبر سال جاری ، اعضای شورای نگهبان موانع دو طرح فوری برای تغییر قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را برطرف کردند و سرانجام ، هفته گذشته ، پس از تصویب نهایی شورای نگهبان برنامه اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی ، هفته گذشته. به وی اطلاع داده شده است.

ابلاغیه قانون “اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی” رئیس جمهور خبرهای خوبی برای بخش کشاورزی و تولیدکنندگان داشت و این خبر کشاورزان را امیدوار کرد که با تعیین قیمت های عادلانه و واقعی ، فشارهای ناشی از افزایش هزینه های تولید را برطرف کرده و می توانند این کار را با خیال راحت و بدون نگرانی از محصولات خود انجام دهند. پرداخت.

در همین راستا محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی ضمن ابراز امیدواری برای اصلاح قیمت به خبر فوری گفت: این کار نیاز به بررسی تخصصی ندارد و لازم نیست ، بنابراین در صورت نیاز به تغییر ، تغییر و تعیین و اعلام قیمت های جدید ، لازم است شورای تخصصی قیمت در مجلس راه اندازی و تبادل نظر شود.

رئیس اتحادیه کشاورزی گفت: برای رسیدن به این مهم وزیر جهاد كشاورزی دعوت به دعوت جلسه ای می كند و با توجه به نگرانی وزیر در این زمینه و پیگیری كمیته كشاورزی مجلس ، به نظر می رسد این جلسات به زودی برگزار می شود.

به گفته وی ، طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی ، این شهرداری برای سال زراعی آینده (به عنوان مثال 1400-1999) مجاز است ، مانند گندم ، جو ، کلزا ، چغندر ، سیب زمینی ، پیاز و غیره. کم کم

ملک زاده گفت: امیدواریم قیمتها به تولیدکنندگان آسیب نرساند و ثبات تولید از بین نرود و بودجه دولت به هرکسی هدایت شود و مطابق با هزینه های تولید واقعی و متناسب با قانون تعیین شود.

وی اظهار داشت: در برخی مناطق فصل کاشت به پایان رسیده است اما برخی از کشاورزان برای بهبود قیمت ها ریسک کرده و محصولات استراتژیک کاشته اند و برخی دیگر انگیزه ای برای کاشت پیدا نکرده اند. اما در مناطق جنوبی کشور و در برخی استانها هنوز 10 تا 15 گزینه کاشت وجود دارد. بنابراین اگر قیمت ها بهبود یابد یا کشاورزان از وقوع تغییر اطمینان داشته باشند ، مطمئناً از آنها برای کاشت محصولات استراتژیک استقبال می شود.

رئیس سیستم اتحادیه کشاورزی در پایان گفت: شکی نیست که استقبال از کشاورزان برای کاشت محصولات استراتژیک منجر به خودکفایی در کشور می شود و وابستگی به سایر کشورها به حداقل می رسد و نتیجه سودآور خواهد بود.

انتهای پیام