اخبار فرهنگی

مروری بر دستاوردهای عملیات نامنظم‌ «فتح ۵»

بامداد 24 فروردین 1366 در منطقه کوهستانی سال گذشته همچنان سفیدی برف و سرمای وحشتناک زمستان سال گذشته با حضور نیروهای فرماندهی ماه رمضان و جمع کثیری از معارضان کرد عراقی حاکم بود. حمله «یا صاحب الزمان» آغاز شد.

به گزارش خبر فوری، سلسله عملیات محدود و گسترده خارجی در دستور کار فرماندهان جبهه جنگ شمال و همکاری و استفاده از توان رزمی مخالفان کرد عراقی در استان سلیمانیه در شمال عراق قرار دارد. عملیات کربلای 10 همزمان در غرب ماووت آغاز شد.

در ساعت 01:47 روز 15 آوریل 1987، سفیدی برف و سرمای شدید زمستان گذشته همچنان در منطقه کوهستانی حاکم بود و نیروهای تحت رهبری ماه رمضان و گروه بزرگی از معترضان کرد عراقی حمله رمزی به نام “صاحب الزمان” را آغاز کردند. ع) ادراک شد.

در ابتدا سرعت عمل و گستردگی تهاجم نیروهای ایرانی به حیرت و از بین رفتن توان رزمی دشمن منجر شد. ساعاتی پس از شروع عملیات و سحرگاه نیروهای خودی تمامی اهداف را به تصرف خود درآوردند اما نیروهای نامنظم نتوانستند پاتک های سنگین عراق را دفع کنند و نیروهای غیر مرتبط آزاد شدند. خط دشمن از مجموعه داده های خود موقعیتی را اتخاذ کرد.

همزمان علاوه بر انهدام پایگاه‌های نظامی عراق، برج تلویزیون سلیمانیه و پایگاه‌های عراق در نزدیکی سورقلات منهدم شد و مقر لشکر یکم سپاه یکم عراق مورد حمله قرار گرفت. 1500 نفر از سربازان دشمن توسط نیروهای خودی کشته و زخمی یا اسیر شدند و تعداد زیادی سلاح و مهمات دشمن به غنیمت گرفته شد.

ناکامی نیروهای ایرانی در این عملیات به دلیل ناهماهنگی نیروهای عملیاتی منظم و نامنظم بود که در دو جهت در مواضع دشمنان در ارتفاعات به یکدیگر حمله می کردند. اما در این عملیات بسیاری از مناطق حساس منطقه آزاد و بسیاری از پایگاه های دشمن منهدم می شود. لشکر 39 عراق نیز منهدم شد و با درهم شکستن مقاومت دشمن، تنگه مهم ازمر در ارتفاع ازمار روبه روی شهر سلیمانیه به مدت 24 ساعت بسته شد و دشمن را به وحشت انداخت. ترس و اضطراب نظامیان عراقی زمانی پایان می یابد که جاده دوکان-سلیمانیه و چوراته-سلیمانیه تحت کنترل کامل مبارزان اسلام قرار گیرد.

با شلیک رزمندگان اسلام به شهر سلیمانیه اخبار کذب منتشر کردند مبنی بر تخریب دکل تلویزیون این شهر که بازوی تبلیغات رژیم بعث محسوب می شد و در نهایت 70 قرارگاه مسئول آن شدند. برای حفاظت از منطقه اسیر شدند.

انتهای پیام/